Vragen RGL rondom miljoenen investering Theater Castellum

Door: Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter

Technische vragen in verband met agendapunt Theater Castellum

Wat is de reden dat ondanks eerdere verbouwingen nu pas onderzoek gedaan is naar de brandveiligheid?

Welke informatie is er door Gemeente aan het onderzoeksbureau verstrekt?

Is er contact geweest met de aannemer van destijds (Bot Bouw), het bureau dat de Gemeente destijds bij de bouw begeleidde (BBN Adviseurs) en de projectleider van de gemeente destijds, die nog steeds werkzaam is bij de gemeente? Zo ja, wat is hun reactie? Zo nee, waarom is er geen contact geweest?

Wat is de rol van de brandweer geweest ten aanzien van de brandveiligheid? Hoe vaak is er de afgelopen jaren een inspectie door de brandweer uitgevoerd en zijn deze inspectierapporten voorhanden? Waarom zijn deze gebreken niet geconstateerd? Hoe zit het precies met de 60 minuten?

Volgens het voorliggende rapport is er sprake van een quick scan en zijn alleen de hoofdzaken onderzocht. Hoeveel meer gaat het kosten als alles wordt onderzocht en hersteld moet worden?

Op basis van de initiële begrote verbouwing (eerste besluitvorming) zou er een openbare aanbesteding moeten zijn geweest. Kan het college aangeven op basis van welke criteria is gegund en wat het verschil was tussen de hoogste en laagste inschrijving?

Zijn de bouwplannen tussentijds aangepast waardoor nu de brandveiligheid in het geding is?

Gesteld wordt dat de bedrijfsschade niet onder de verzekering van Castellum valt. Waarom niet? En waarom heeft de Gemeente dan niet zelf een dergelijke verzekering afgesloten?

Graag zien wij de herziene subsidieaanvraag van Castellum bij de stukken.

Hoe zit het met de (brand) veiligheid en  toezicht en handhaving in het algemeen binnen onze gemeente. We denken hierbij aan het achterstallige onderhoud van de Julianabrug, Hefbrug Boskoop (in samenhang met de provincie), de te kleine lift in de bibliotheek en overige openbare gebouwen (zoals scholen, Stadskantoor, Archeon).

Rumoer rond neveninkomsten burgemeester Liesbeth Spies

In de pers zijn diverse artikelen verschenen rond de neveninkomsten van Liesbeth Spies. Namens de fractievoorzitters is er een verklaring afgegeven naar aanleiding van een overleg dat vrijdag jl. heeft plaatsgevonden. Alle fractievoorzitters zouden achter de burgemeester staan. RijnGouweLokaal neemt afstand van deze verklaring. De fractievoorzitter van RijnGouweLokaal was – net als een aantal andere fractievoorzitters – niet aanwezig bij dit overleg.

Er ligt een gedragscode bestuurders, vastgesteld door de gemeenteraad, het hoogste orgaan binnen onze gemeente, waaraan iedere bestuurder in Alphen aan den Rijn zich dient te houden, dus ook de burgemeester. Iedere bestuurder heeft volgens artikel 1 van die verordening, de verordening bij aantreden ontvangen. In die verordening staat dat alle neveninkomsten van bestuurders in de gemeentekas vloeien. Nader onderzoek vindt op dit moment plaats. Een en ander zal daarna verder worden besproken en wat RGL betreft, gebeurt dat in een openbaar debat. De inwoners van Alphen aan den Rijn hebben daar recht op.

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RGL

Motie: meer doen met Europese subsidies

MOTIE

Vreemd aan de orde bij de agenda van de gemeenteraad van 22 mei 2019

De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn, in vergadering bijeen op 22 mei 2019

OVERWEGENDE DAT

de NOS onderzoek heeft gedaan naar de verdeling van de Europese subsidies in Nederland;

uit dit onderzoek blijkt dat de gemeente Alphen aan den Rijn € 24,00 netto subsidie per inwoner ontvangt en dat deze subsidie 118 extra banen oplevert;

de gemiddelde subsidie per gemeente € 60,00 netto per inwoner bedraagt;

de gemeente Alphen aan den Rijn derhalve aanzienlijk minder ontvangt dan de gemiddelde netto subsidie per inwoner;

in het collegeprogramma 2018-2022 is opgenomen dat de gemeente een subsidioloog aanstelt die subsidiemogelijkheden voor het onderwerp duurzaamheid in Europa, bij het Rijk en de provincie gaat aanboren, waarvoor een bedrag ad € 400.000,00 wordt uitgetrokken;

VERZOEKT HET COLLEGE:

• onderzoek te doen naar de mogelijkheden van Europese subsidies en dit niet alleen te beperken tot het onderwerp duurzaamheid, maar ook op andere beleidsterreinen, en ter gelegenheid van de begrotingsbehandeling in oktober 2019 met een plan van aanpak te komen;
  • ter gelegenheid van de begrotingsbehandeling in oktober 2019 de raad een overzicht te verschaffen van de tot op heden door het aanstellen van de subsidioloog behaalde opbrengsten en de hieraan verbonden kosten, derhalve een kosten/batenanalyse.

En gaat over tot de orde van de dag!

RijnGouweLokaal

Vragen rondom studiereis van wethouder Schotanus (Nieuw Elan) naar Malaga

VRAGEN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 10 februari 2019

Geacht College,

De fractie van RGL heeft kennis genomen van de memo d.d. 31 januari 2019 ter zake de studiereis van wethouder Schotanus naar Malaga. U geeft aan dat deelnemers aan studiereizen van Vereniging Sport en Gemeenten regio West deze reizen als zeer waardevol beschouwen, omdat ze kennis nemen van de wijze waarop buiten Nederland met sport, bewegen en sportieve recreatie wordt omgegaan. Er zou sprake zijn van een interessant en leerzaam programma. Dat zal ongetwijfeld zo zijn. Toch hebben wij een aantal vragen.

1. Malaga is de zesde stad van Spanje.met ruim 550.000 en in de omgeving nog eens 1 miljoen inwoners. Malaga heeft een voetbalstadion voor ongeveer 33.000 toeschouwers en een modern stadion voor atletiek en uiteraard nog een aantal andere sportvoorzieningen. Malaga wil de meest vitale stad van Spanje worden en heeft zich kandidaat gesteld voor de “European Capital of Sport” (voor steden met meer dan 500.000 inwoners). De wethouder is bezig met een nieuwe nota Sport en denkt daar wellicht inspiratie op te doen, maar volgens ons is deze informatie ook in Nederland en zelfs Alphen aan den Rijn bij de sportverenigingen wel voorhanden, Alphen aan den Rijn heeft geen stadion voor voetbal of atletiek en dat zal er ook in de nieuwe sportvisie niet komen en de zesde stad van Spanje is niet te vergelijken met onze gemeente. Verder is het zo dat de gemeente Arnhem in 2018 en de gemeente Noordwijk in 2017 “European City of Sport” (voor steden met 25.000 tot 500.000 inwoners) in Nederland waren, dus de wethouder hoeft voor studie en inspiratie niet helemaal naar Spanje. Arnhem lijkt toch iets meer op Alphen dan Malaga.

Kunt u derhalve uitgebreid onderbouwen wat de meerwaarde van deze studiereis van wethouder Schotanus is voor het sportbeleid van de gemeente Alphen aan den Rijn, nu de hieraan verbonden kosten vanuit de Gemeente betaald worden.

1. Bent u het met ons eens dat u een dergelijk programma ook in Nederland kunt opzetten, waarbij ik o.a. verwijs naar Arnhem en Noordwijk?

1. Gaan er nog meer mensen uit Alphen aan den Rijn mee, bijvoorbeeld ambtelijke ondersteuning, of gaat de heer Schotanus alleen, eventueel vergezeld van de directeur van de Vereniging Sport en Gemeenten?

1. Wij gaan ervan uit dat het hier om een citytrip per vliegtuig binnen Europa gaat. Bent u het met ons eens dat een Gemeente die zegt een duurzame gemeente te willen zijn niet per vliegtuig even heen en weer naar Spanje vliegt om daar wat inspiratie op te doen over sportbeleid en sportaccommodaties te bezoeken?

1. Bent u bereid af te zien van deze reis nu nut en noodzaak niet aanwezig zijn en u voor eventuele studie/inspiratie gewoon de trein naar Arnhem of de bus naar Noordwijk kunt pakken in plaats van het vliegtuig naar Malaga?

Vragen RijnGouweLokaal aan het gemeentebestuur inzake overlast Diamantstraat

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 15 augustus 2018

Geacht College,

Onze fractie heeft vragen naar aanleiding van de situatie in de Diamantstraat en omgeving.

Enige weken geleden heeft onze fractie met diverse bewoners in de Diamantstraat gesprekken gevoerd over de huidige situatie. Vernielingen, overlast, brandstichting, bedreiging bleken regelmatig voor te komen. De bewoners voelden zich op geen enkele manier gehoord door gemeente, politie of Woonforte. Wij waren verbijsterd door de verhalen die we daar hoorden.

Vervolgens zijn er in de lokale pers eveneens artikelen verschenen over de problematiek rond de Diamantstraat en zelf heb ik aangegeven dat het niet zo kan zijn dat daar een soort vrijstaat aan het ontstaan is.

RijnGouweLokaal heeft de volgende vragen.

1. Verwijzend naar de wijkbeveilingsscan Zegersloot-Zuid uit 2012 heeft I&O Research een aantal speerpunten op het gebied van veiliheid en leefbaarheid geformuleerd voor dit gebied. Speerpunten zijn vastgesteld:

– sociale problematiek;

– aanpakken jeugdoverlast;

– sociale cohesie vergroten;

– verpaupering aanpakken;

– vergroten van de meldingsbereidheid.

Een kopie van deze scan treft u hierbij aan, waarbij de aanwezige problematiek duidelijk wordt omschreven.

Kunt u aangeven wat er de afgelopen jaren met deze speerpunten is gebeurd en hoe het kan dat na 6 jaar de problematiek nog steeds hetzelfde is en er niets veranderd lijkt te zijn?

1. Wat is in de afgelopen jaren voor inzet geweest door organisaties als Tom in de Buurt, wijkcoach etc. Zijn er ooit meldingen binnengekomen over de problemen in deze wijk.

1. Hoe vaak hebt u de afgelopen jaren overleg gepleegd met politie en Woonforte over de situatie in de Diamantstraat en omgeving?

1. Nu de politie met eieren bekogeld is, krijgt de zaak meer aandacht, maar de mensen die er wonen vragen al heel lang om extra aandacht. Sommigen durven zelfs niet meer naar buiten zonder dat ze begeleid worden. Ook nu voelen bewoners zich niet veilig om hun verhaal te doen. Bent u bereid om in overleg met Woonforte en de politie op heel korte termijn tot een plan van aanpak voor de korte termijn te komen en vervolgens de problematiek op de lange termijn aan te pakken en de raad daarover te informeren. Wij zijn van mening dat deze wijk te lang aan haar lot is overgelaten, omdat andere zaken meer prioriteit kregen. De roep om camerabeveiliging snap ik, maar dat lost de onderliggende problemen niet op. Dat is slechts een cosmetische oplossing. Wij gaan er vanuit dat op dit moment handhaving de eerste prioriteit heeft, terwijl ook Woonforte haar verantwoording zal moeten nemen als het gaat om extra huismeesters etc.

1. Graag horen wij ter gelegenheid van de eerste commissievergadering na de vakantie, dan wel de eerste raadsvergadering van de burgemeester de op dat moment genomen maatregelen.

Ank de Groot-Slagter

Digitale problemen rondom gebruik parkeervergunning in Alphen aan den Rijn

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 8 mei 2018

Geacht College,

Onze fractie heeft vragen naar aanleiding van de nieuwe digitale parkeervergunningen.

Al eerder hebben wij aandacht gevraagd voor het feit dat niet iedereen even handig met de computer is, dan wel niet eens in het bezit is van een computer of geen DigiD heeft. De toenmalige wethouder heeft toegezegd na te gaan welke mogelijkheden er zijn voor mensen die op een andere manier willen betalen. Ook zou in de communicatie naar de bewoners gewezen worden op wellicht een andere mogelijkheid te betalen. Inmiddels heb ik de bijbehorende flyer gelezen en ik heb dan ook de volgende vragen:

1. Hoe kunnen mensen een parkeervergunning dan wel een bezoekersvergunning aanvragen als zij niet digitaal vaardig zijn, dan wel niet over een computer beschikken? De website biedt geen oplossing en er wordt geen mogelijkheid geboden op een andere wijze te betalen.

1. De uitleg voor de bezoekersvergunning is niet echt duidelijk en voor veel mensen zal het aan- en afmelden problemen met zich mee brengen, waardoor er wellicht teveel betaald gaat worden omdat men vergeet af te melden of een bekeuring krijgt omdat men vergeet aan te melden. Bent u bereid te zoeken naar een meer klantvriendelijke oplossing voor degenen die niet digitaal vaardig zijn?

1. Bent u bereid om op de kortst mogelijke termijn bewoners die niet goed raad weten met deze nieuwe wijze van het verlengen van parkeervergunningen /bewoners-vergunningen een alternatief aan te bieden om alsnog aan de benodigde vergunning(en) te komen, bijvoorbeeld door dit schriftelijk te doen. Als mensen straks hun vergunning niet verlengd hebben, krijgen zij een boete en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Landelijk wordt er steeds o.a. door de Nationale Ombudsman gewaarschuwd voor het feit dat mensen buiten de boot vallen door de toenemende digitalisering en dat het belangrijk is dat er altijd een alternatief is.

1. In de flyer wordt gesproken over de mantelzorgvergunning. Kunt u aangeven hoe en waar deze vergunning kan worden aangevraagd en wat de criteria zijn. Dat staat niet in de flyer en ook op de niet al te duidelijke website is het niet terug te vinden.

1. Hoe zit het met vergunningen voor hulpverleners als medewerksters van de thuiszorg, huisartsen etc.

1. Bent u bereid ervoor te zorgen dat inwoners die telefonisch/schriftelijk bij de gemeente aangeven niet in staat te zijn een vergunning aan te vragen en dit niet tijdelijk hebben geregeld voor 1 juni a.s. een eventuele boete kwijt te schelden.

Graag zie ik uw beantwoording op korte termijn tegemoet, aangezien er inmiddels de nodige

onrust is ontstaan en de nieuwe regeling al per 1 juni a.s. ingaat.

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

Ook uw mening laten horen? Wordt lid van RijnGouweLokaal!

Vereniging natuurbehoud Groenpoort Hazerswoude/Boskoop heeft gelijk! RijnGouweLokaal ondersteunt deze petitie.

Nieuwsbrief

Aan de leden en belangstellenden van de vereniging natuurbehoud Groenpoort Hazerswoude/Boskoop

Even voor Kerstmis heeft u de laatste update van de vereniging ontvangen

We hebben niet stilgezeten en dus tijd voor een vervolg mail

Na de bizarre ontknoping van de gemeenteraadsvergadering van 14 december werd duidelijk dat de gemeenteraad een positief advies afgeeft voor de aanleg van de verlengde Bentwoudlaan. De argumentatie van de voorstanders getuigde van een oppervlakkige kennis van de regio , de rapportages over de effecten en het ontbreken van een afweging tussen leefbaarheid en recreatie enerzijds en de (vermeende) verbetering in de ontsluiting van Greenport anderzijds. In  Hazerswoude Dorp zijn “doorstromingsmaatregelen” voorgenomen, die niets verbeteren aan de splitsing van het Dorp. De ontsluiting van het scholeneiland  in de richting van Rijndijk wordt met een (steile) fietsbrug veiliger en de sportterreinen worden via een rotonde in de Gemeneweg ontsloten.

Maar ook een positieve toezegging van wethouder van Velzen. Er wordt onderzoek gedaan naar een tweede oeververbinding Boskoop .

Conclusie; nog genoeg werk  voor de vereniging Natuurbehoud Hazerswoude Boskoop richting provinciale staten van Zuid Holland

Op 17 januari  is door onze voorzitter Anton Rijkaart  ingesproken bij de commissie verkeer van Zuid-Holland. Ook de andere bestuursleden zaten op de tribune.

Na afloop van deze vergadering is  een aantal groepen bij elkaar gaan zitten om  koppen bij elkaar te steken. Niet alleen onze vereniging ziet geen nut in de aanleg van de verlengde Bentwoudlaan. Ook andere verenigingen zien geen noodzaak.

Als je weet dat na aanleg van deze nieuwe weg er  een toename is van 30%  auto’s /24 uur  door Hazerswoude dorp, mag je verwachten dat er door de provincie een goed doordacht besluit genomen wordt. De indruk van de vele insprekers op 17 januari  was dat er te weinig kennis is bij de leden van de commissie Verkeer Zuid-Holland .

De groepen/verenigingen die bij elkaar gezeten hebben, komen nu met een petitie welke bijgevoegd is. Zij bieden die op 31 januari aan de voorzitter van Provinciale Staten

De petitie is bij dit bericht bijgevoegd

Dit is de laatste kans om op een democratische wijze “de N207 Z / verlengde Bentwoudlaan” tegen te houden.

Richting komende verkiezingen zullen wij middels een schrijven en artikelen laten weten welke partijen /personen voor de aanleg van de Verlengde Bentwoudlaan  waren en daarmee bewust voor gezorgd hebben dat wanneer de N207 Z/” Bentwoudlaan” er eenmaal is , er een toename komt van 30% meer verkeer in Hazerswoude Dorp.

180124 Petitie Statenleden Statencommissie

Eerste reactie van Jan de Groot van RijnGouweLokaal.

RijnGouweLokaal heeft al vaker aangegeven dat er een echte ontsluiting nodig is voor zowel Hazerswoude-Dorp als Boskoop.

• Een echte ontsluiting voor Hazerswoude-Dorp: onze voorkeur blijft een tunnel als oplossing voor de verkeersproblematiek in de Dorpsstraat. Een westelijke rondweg is een tweede mogelijkheid. Boskoop heeft een tweede oeververbinding nodig, evenals een noordwestelijke ontsluiting naar het ITC-terrein. Deze twee oplossingen krijgen van RijnGouweLokaal voorrang op alle andere projecten in onze gemeente.