RijnGouwelokaal: Ank de Groot-Slagter maakt zich boos om dreigende sluiting huisartsenpost in de nacht

Bron: AD Groene Hart 1-12-2017

Al eerder maakte Ank de Groot-Slagter zich boos om de verdwijning van de nachtapotheek. Nu er ook sprake is van een dreigende sluiting van de huisartsenpost in de nacht. Hieronder haar reactie in AD Groene Hart van vandaag.

MOTIE HUISHOUDELIJKE HULP TOELAGE

DEEL DIT BERICHT MET ZOVEEL MOGELIJK ALPHENAREN!!!!

Door: Ank de Groot-Slagter, Fractievoorzitter RijnGouweLokaal

MOTIE HUISHOUDELIJKE HULP TOELAGE

(vreemd aan de orde raadsvergadering 23-11-2017)

 

De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn, bijeen in vergadering op 23 november 2017

 

OVERWEGENDE

dat er zowel landelijk als plaatselijk de laatste jaren veel bezuinigd is op de Thuiszorg;

dat de HHT-regeling is ingezet door het Rijk in verband met de dreiging voor de werkgelegenheid door de landelijke bezuinigingen op de Thuiszorg, een en ander met een tijdelijk karakter en om ervoor te zorgen dat mensen door zelf extra hulp in te kopen het verlies aan hulp enigszins konden compenseren;

dat de bijdrage van het Rijk voor deze regeling per 31 december 2016 beëindigd is;

dat de gemeente Alphen aan den Rijn in 2017 de regeling nog een jaar zelf heeft door laten lopen, zodat de afloop van de regeling gelijk zou lopen met de start van de nieuwe contracten;

dat diverse gemeenten in Nederland ook voor de komende jaren de HHT-regeling in stand houden, immers de bezuinigingen op de thuiszorg zijn niet teruggedraaid;

dat volgens het college de uitgangspunten van de HHT-regeling echter niet strookten met het ingezette beleid, namelijk het zelfredzamer maken van onze inwoners;

dat het niet zo is – zoals door het college gesteld – dat de regeling alleen bestemd was voor mensen die meer wilden, maar dat veel mensen door de strenge indicering uren zijn kwijtgeraakt, te meer omdat het college als uitgangspunt “schoon en leefbaar” hanteerde, in plaats van indicering op uren;

dat “schoon en leefbaar” overigens een ruim begrip is en diverse gemeenten na gevoerde procedures zijn teruggefloten;

dat het afschaffen van de HHT-regeling grote gevolgen heeft voor cliënten die niet zonder huishoudelijke hulp kunnen en gebruik maken van deze regeling als aanvulling op hun indicatie;

dat de belangrijkste reden hiervoor is dat de indicatie ontoereikend is om het huishouden op orde te houden;

dat het college aangeeft dat de inwoners nu maar gebruik moeten maken van hun netwerk of een algemene voorziening;

dat in dat kader aangeboden wordt dat Tom in de Buurt tweemaal de week door vrijwilligers de was komt ophalen en dat die was vervolgens weer schoon en gestreken terug komt;

dat Tom in de Buurt daarover met een wasserij afspraken heeft gemaakt, maar dat de verdere uitwerking volstrekt onduidelijk is; daarnaast is het zo dat veel mensen hun was als privé zien en wel het laatste is wat ze door een ander willen laten doen;

dat overigens de thuiszorghulp nu ook al geen was- of strijkwerkzaamheden mag verrichten, dus dat het niet zo is dat dit in de plaats van de HHT-regeling komt;

dat het college aangeeft dat het om 400 mensen gaat, die tot en met het derde kwartaal van 2017 16.219 uren hebben afgenomen, derhalve ruim 21.000 uren per jaar;

dat de regeling voorziet in een behoefte en dat er nu ruim 21.000 uren op een of andere manier extra ingevuld dienen te worden, bijvoorbeeld door extra mantelzorg, hetgeen voor nog meer belasting van de vaak nu al (over)belaste mantelzorgers en familieleden kan leiden;

dat het college aangeeft dat er inmiddels minder gebruik van deze toeslag wordt gemaakt, hetgeen logisch is nu bijna niet is terug te vinden dat deze toeslag door de gemeente uitgekeerd wordt, noch op de website van de gemeente, noch op de website van Tom in de Buurt;

dat het college van mening is dat het afschaffen van de HHT-regeling geen verschraling is omdat de tarieven zijn verruimd om o.a. de C.A.O. VVT te volgen en om meer ruimte te geven aan de aanbieders om op een goede manier te signaleren en te verwijzen;

dat het college naar onze mening verplicht is de .C.A.O. te volgen en dat dit dus geen reden is om de HHT-regeling af te schaffen;

dat het meer ruimte geven aan de aanbieders om op een goede manier te signaleren en te verwijzen ook geen reden is de HHT-regeling af te schaffen, omdat signalering en verwijzing nu ook al gebeurt en als de mensen een indicering voor twee uur hebben, dit er geen tweeënhalf of drie worden in verband met signalering en verwijzing;

dat in bepaalde gemeenten in Nederland – die de HHT-regeling afschaffen – een hernieuwde indicering plaatsvindt, waarbij de HHT-uren worden meegenomen;

 

BESLUIT

–           De HHT-regeling voor 2018 in stand te houden;

–           De hieraan verbonden kosten voor het jaar 2018 te betalen uit de Algemene Reserve;

–           Het college opdracht te geven bij de behandeling van de Kadernota 2019 met een dekkingsvoorstel te komen, waarbij de HHT-regeling voor de jaren daarna ten laste van het Programma Sociaal Domein wordt gebracht;

En gaat over tot de orde van de dag.

 

RijnGouweLokaal

Ank de Groot-Slagter

DEZE MOTIE WORDT AANSTAANDE DONDERDAG IN DE RAAD BEHANDELD. U BENT WELKOM ALS INWONER OM DIT DEBAT TE VOLGEN.

Vragen Rijngouwelokaal inzake stoppen toelage huishoudelijke hulp

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 1 november 2017

Geacht College,

Onze fractie heeft kennis genomen van de uitslag Huishoudelijke Ondersteuning en afloop Huishoudelijke Hulp Toelage.

Wij zijn geschrokken van uw mededeling dat u stopt met de toelage huishoudelijke hulp.

U geeft aan dat de regeling rechtstreeks inging tegen uw beleid. Voorts geeft u aan dat de regeling veel is gebruikt (ongeveer 400 mensen) omdat niet iedereen een beroep wil doen op zijn of haar netwerk.

De middelen worden nu toegevoegd aan het budget huishoudelijke ondersteuning, zodat er beter rekening gehouden kan worden met de cao-lonen.

Wij hebben de volgende vragen:

Waarom hebt u gekozen voor het afschaffen van deze regeling, die voorziet in een grote behoefte van mensen die zorg nodig hebben?

Het gaat over 400 mensen, zo begrijp ik uit de brief aan de gemeenteraad. Over hoeveel uur gaat dat in totaal en over welk bedrag hebben wij het dan?

Waarom hebt u aan de raad geen voorstel gedaan de Huishoudelijke Hulp Toelage in stand te houden en daar budget voor vrij te maken?

Het geld moest gebruikt worden om te zorgen dat de aanbieders van huishoudelijk ondersteuning geen grote problemen zouden krijgen door de landelijke bezuinigingen. In uw brief aan de gemeenteraad geeft u aan dat de middelen voor Huishoudelijke Hulp Toelage zijn toegevoegd aan het budget Huishoudelijke Ondersteuning, zodat het mogelijk is rekening te houden met de cao-lonen in de thuiszorg. Bent u het met mij eens dat het budget sowieso voldoende moet zijn om rekening te houden met de cao-lonen in de thuiszorg? Men is toch immers verplicht via de cao uit te betalen?

U geeft in de brief aan de gemeenteraad aan dat u aan de Huishoudelijke Hulp Toelage hebt meegewerkt in verband met de werkgelegenheid in de thuiszorg. Kunt u aangeven hoe zich dat verhoudt met de verwijzing naar Tom in de Buurt en het feit dat deze organisatie vrijwilligers inschakelt om werkzaamheden te verrichten? Ik wijs bijvoorbeeld op de nieuwe was- en strijkservice. Een vrijwilliger van Tom in de Buurt komt tweemaal per week (op maandag en donderdag) de was ophalen. De was wordt gewassen en gestreken bij een wasserij. Vervolgens wordt de was weer teruggebracht. De vrijwilliger kost geen geld (alhoewel, Tom in de Buurt ontvangt veel subsidie, dus de vrijwilliger kost indirect wel geld), maar de wasserij zal dit zeker niet gratis doen. Kunt u aangeven welke afspraken hierover gemaakt zijn en hoeveel de inwoners hier zelf voor moeten betalen? Is het niet veel handiger dit soort zaken gewoon door de vaste medewerkster van de Thuiszorg te laten doen in plaats van vrijwilligers van Tom in de Buurt? Het lijkt er toch erg veel op dat betaald werk wordt vervangen door vrijwilligerswerk en dat straks mensen in de thuiszorg minder uren maken en vervangen worden door de vrijwilligers van Tom in de Buurt.

Zijn er overigens voldoende vrijwilligers om dit op te pakken?

Bent u het met ons eens dat hier sprake is van een aanzienlijke verschraling van de hulp, in feite gewoon een bezuiniging op de toch al uitgeklede thuiszorg?

Graag zou ik op korte termijn een antwoord van u ontvangen, zodat ik in ieder geval tijdens raadsvergadering van november a.s. een motie kan indienen om budget te blijven houden voor deze regeling.

Met vriendelijke groet,

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RGL

RijnGouweLokaal pleit voor nachtelijke bezorgdienst voor medicijnen in de gemeente Alphen aan den Rijn

Lijsttrekker Ank de Groot-Slagter van RijnGouweLokaal (RGL) vindt het een zorgelijke ontwikkeling dat inwoners van onze gemeente in de nacht niet kunnen beschikken over een nachtapotheek die bereikbaar is.

Een oplossing die wij hiervoor bedacht hebben is als volgt:

Een plaats als Alphen hoort een apotheek te hebben in de nachtelijke uren, maar het zou te duur zijn. Een nachtelijke bezorgdienst kan een oplossing bieden. Die dienst wordt betaald door verschillende partijen en de medicijnen worden thuisbezorgd. Dit moet door gezamenlijke apothekers, artsen, zorgverzekeringen en een kleine bijdrage van de patiënt te regelen zijn.

Rijngouwelokaal overweegt een motie in te dienen als ook inwoners dit financieel haalbare idee willen ondersteunen.

Namens Rijngouwelokaal

Ank de Groot-Slagter

ANK DE GROOT-SLAGTER, LIJSTTREKKER (1)

Hoe zit het politiek gezien met de trapliften in Alphen?

De gemeente Alphen aan den Rijn haalt zelfs de landelijke pers als het om trapliften gaat, althans het weigeren daarvan. Er wordt nu schande van gesproken maar een overgrote meerderheid van de Alphense gemeenteraad heeft voor dit beleid gekozen. In de raadsvergadering van 30 oktober 2014 is dit onderwerp zeer uitgebreid behandeld.

Namens RijnGouweLokaal heb ik een amendement op de verordening ingediend dat ertoe moest leiden artikel 12, lid 3 uit de verordening te schrappen. In dit artikel staat namelijk opgenomen dat hulpmiddelen en woningaanpassingen niet worden verstrekt indien deze niet langdurig noodzakelijk zijn. De overwegingen daarbij waren onder meer dat inwoners niet weten of voorzieningen langdurig noodzakelijk zijn en dat inwoners voorzieningen wellicht niet krijgen omdat zij de voorzieningen niet langdurig meer nodig hebben of omdat zij misschien ernstig ziek zijn. Daarbij heb ik verder aangegeven dat het college van maatwerk wenst uit te gaan, dus dat artikel 12, lid 3 overbodig is en alleen maar voor verwarring zorgt want wat is langdurig.

Overigens, dit lid 3 van artikel 12 heeft de gemeente Alphen aan den Rijn er zelf ingezet, want dit onderdeel staat niet in de modelverordening van de VNG.

Mijn amendement heeft het niet gehaald. PvdA, SP, GroenLinks en de VVD hebben dit amendement gesteund. CDA, Nieuw Elan, D66, CU en SGP hebben tegengestemd. Het amendement is verworpen met 16 stemmen voor en 20 tegen.

Bij de stemming over de totale verordening hebben alleen SP, GroenLinks en RijnGouweLokaal tegen gestemd.

Natuurlijk is de tekst van de brief die de zorgvragers krijgen, helemaal fout, maar ook als de tekst vriendelijker wordt, verandert er niets aan de inhoud en het beleid. Landelijk en plaatselijk is hiervoor door een overgrote meerderheid gekozen. Dus iedereen die verontwaardigd is over de huidige gang van zaken, de grootste partijen met de meeste stemmers hebben voor dit beleid gestemd. En er zullen nog veel meer problemen komen in de toekomst, niet alleen over trapliften, maar ook over thuiszorg, jeugdzorg en ga zo maar door. Ons meldpunt ontvangt veel klachten van mensen die vastlopen als het om dit nieuwe beleid gaat. De landelijke overheid bezuinigt en de Alphense overheid doet er op een aantal gebieden nog eens een extra bezuiniging bij. Het is zeker “nieuw en anders” maar ik denk dat veel zorgvragers liever kiezen voor “oud en vertrouwd”.

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

 

Persbericht: opening RGL Meldpunt Zorg

_MG_00001Ank de Groot-Slagter

Opening RGL Meldpunt Zorg

Zie onderstaand bericht

MELDPUNT ZORG IN ALPHEN AAN DEN RIJN

 

Vragen op grond van het reglement van orde: Welzorg

_MG_00001Ank de Groot-Slagter

VRAGEN OP GROND VAN REGLEMENT VAN ORDE ONDERHOUD SCOOTMOBIELEN ETC

 

 

 

Een roerige week en niet alleen door de storm!

Rommelige drukke tijden in de gemeenteraad. Weer ging het over de Lage Zijde.

Het blijft verbijsterend dat het huidige college minder dan 14 dagen voor de gemeenteraadsverkiezingen probeert hun plannen er alsnog door te drukken. Wij doen niet mee aan die spelletjes. Dit college heeft drie keer de gelegenheid gehad de Lage Zijde aan te pakken maar hun megalomane ideeën, die iedere realiteitszin miste, bleken op geen enkele manier haalbaar. Na een besloten vergadering volgde een openbare stemming met amendementen en verklaringen die volgens mij niemand meer kon volgen.

Lees meer