Rumoer rond neveninkomsten burgemeester Liesbeth Spies

In de pers zijn diverse artikelen verschenen rond de neveninkomsten van Liesbeth Spies. Namens de fractievoorzitters is er een verklaring afgegeven naar aanleiding van een overleg dat vrijdag jl. heeft plaatsgevonden. Alle fractievoorzitters zouden achter de burgemeester staan. RijnGouweLokaal neemt afstand van deze verklaring. De fractievoorzitter van RijnGouweLokaal was – net als een aantal andere fractievoorzitters – niet aanwezig bij dit overleg.

Er ligt een gedragscode bestuurders, vastgesteld door de gemeenteraad, het hoogste orgaan binnen onze gemeente, waaraan iedere bestuurder in Alphen aan den Rijn zich dient te houden, dus ook de burgemeester. Iedere bestuurder heeft volgens artikel 1 van die verordening, de verordening bij aantreden ontvangen. In die verordening staat dat alle neveninkomsten van bestuurders in de gemeentekas vloeien. Nader onderzoek vindt op dit moment plaats. Een en ander zal daarna verder worden besproken en wat RGL betreft, gebeurt dat in een openbaar debat. De inwoners van Alphen aan den Rijn hebben daar recht op.

 

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RGL

Motie: meer doen met Europese subsidies

MOTIE

Vreemd aan de orde bij de agenda van de gemeenteraad van 22 mei 2019

De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn, in vergadering bijeen op 22 mei 2019

 

OVERWEGENDE DAT

de NOS onderzoek heeft gedaan naar de verdeling van de Europese subsidies in Nederland;

uit dit onderzoek blijkt dat de gemeente Alphen aan den Rijn € 24,00 netto subsidie per inwoner ontvangt en dat deze subsidie 118 extra banen oplevert;

de gemiddelde subsidie per gemeente € 60,00 netto per inwoner bedraagt;

de gemeente Alphen aan den Rijn derhalve aanzienlijk minder ontvangt dan de gemiddelde netto subsidie per inwoner;

in het collegeprogramma 2018-2022 is opgenomen dat de gemeente een subsidioloog aanstelt die subsidiemogelijkheden voor het onderwerp duurzaamheid in Europa, bij het Rijk en de provincie gaat aanboren, waarvoor een bedrag ad € 400.000,00 wordt uitgetrokken;

 

VERZOEKT HET COLLEGE:

  • onderzoek te doen naar de mogelijkheden van Europese subsidies en dit niet alleen te beperken tot het onderwerp duurzaamheid, maar ook op andere beleidsterreinen, en ter gelegenheid van de begrotingsbehandeling in oktober 2019 met een plan van aanpak te komen;
  • ter gelegenheid van de begrotingsbehandeling in oktober 2019 de raad een overzicht te verschaffen van de tot op heden door het aanstellen van de subsidioloog behaalde opbrengsten en de hieraan verbonden kosten, derhalve een kosten/batenanalyse.

En gaat over tot de orde van de dag!

 

RijnGouweLokaal

Vragen rondom studiereis van wethouder Schotanus (Nieuw Elan) naar Malaga

VRAGEN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 10 februari 2019

Het College van Burgemeester en Wethouders

Geacht College,

De fractie van RGL heeft kennis genomen van de memo d.d. 31 januari 2019 ter zake de studiereis van wethouder Schotanus naar Malaga. U geeft aan dat deelnemers aan studiereizen van Vereniging Sport en Gemeenten regio West deze reizen als zeer waardevol beschouwen, omdat ze kennis nemen van de wijze waarop buiten Nederland met sport, bewegen en sportieve recreatie wordt omgegaan. Er zou sprake zijn van een interessant en leerzaam programma. Dat zal ongetwijfeld zo zijn. Toch hebben wij een aantal vragen.

  1. Malaga is de zesde stad van Spanje.met ruim 550.000 en in de omgeving nog eens 1 miljoen inwoners. Malaga heeft een voetbalstadion voor ongeveer 33.000 toeschouwers en een modern stadion voor atletiek en uiteraard nog een aantal andere sportvoorzieningen. Malaga wil de meest vitale stad van Spanje worden en heeft zich kandidaat gesteld voor de “European Capital of Sport” (voor steden met meer dan 500.000 inwoners). De wethouder is bezig met een nieuwe nota Sport en denkt daar wellicht inspiratie op te doen, maar volgens ons is deze informatie ook in Nederland en zelfs Alphen aan den Rijn bij de sportverenigingen wel voorhanden, Alphen aan den Rijn heeft geen stadion voor voetbal of atletiek en dat zal er ook in de nieuwe sportvisie niet komen en de zesde stad van Spanje is niet te vergelijken met onze gemeente. Verder is het zo dat de gemeente Arnhem in 2018 en de gemeente Noordwijk in 2017 “European City of Sport” (voor steden met 25.000 tot 500.000 inwoners) in Nederland waren, dus de wethouder hoeft voor studie en inspiratie niet helemaal naar Spanje. Arnhem lijkt toch iets meer op Alphen dan Malaga.

Kunt u derhalve uitgebreid onderbouwen wat de meerwaarde van deze studiereis van wethouder Schotanus is voor het sportbeleid van de gemeente Alphen aan den Rijn, nu de hieraan verbonden kosten vanuit de Gemeente betaald worden.

  1. Bent u het met ons eens dat u een dergelijk programma ook in Nederland kunt opzetten, waarbij ik o.a. verwijs naar Arnhem en Noordwijk?

 

  1. Gaan er nog meer mensen uit Alphen aan den Rijn mee, bijvoorbeeld ambtelijke ondersteuning, of gaat de heer Schotanus alleen, eventueel vergezeld van de directeur van de Vereniging Sport en Gemeenten?

 

  1. Wij gaan ervan uit dat het hier om een citytrip per vliegtuig binnen Europa gaat. Bent u het met ons eens dat een Gemeente die zegt een duurzame gemeente te willen zijn niet per vliegtuig even heen en weer naar Spanje vliegt om daar wat inspiratie op te doen over sportbeleid en sportaccommodaties te bezoeken?

 

  1. Bent u bereid af te zien van deze reis nu nut en noodzaak niet aanwezig zijn en u voor eventuele studie/inspiratie gewoon de trein naar Arnhem of de bus naar Noordwijk kunt pakken in plaats van het vliegtuig naar Malaga?

 

Met vriendelijke groet,

 

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

Vragen RijnGouweLokaal aan het gemeentebestuur inzake overlast Diamantstraat

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

 

Alphen aan den Rijn, 15 augustus 2018

 

Het College van Burgemeester en Wethouders

 

Geacht College,

 

Onze fractie heeft vragen naar aanleiding van de situatie in de Diamantstraat en omgeving.

 

Enige weken geleden heeft onze fractie met diverse bewoners in de Diamantstraat gesprekken gevoerd over de huidige situatie. Vernielingen, overlast, brandstichting, bedreiging bleken regelmatig voor te komen. De bewoners voelden zich op geen enkele manier gehoord door gemeente, politie of Woonforte. Wij waren verbijsterd door de verhalen die we daar hoorden.

Vervolgens zijn er in de lokale pers eveneens artikelen verschenen over de problematiek rond de Diamantstraat en zelf heb ik aangegeven dat het niet zo kan zijn dat daar een soort vrijstaat aan het ontstaan is.

 

RijnGouweLokaal heeft de volgende vragen.

 

  1. Verwijzend naar de wijkbeveilingsscan Zegersloot-Zuid uit 2012 heeft I&O Research een aantal speerpunten op het gebied van veiliheid en leefbaarheid geformuleerd voor dit gebied. Speerpunten zijn vastgesteld:

– sociale problematiek;

– aanpakken jeugdoverlast;

– sociale cohesie vergroten;

– verpaupering aanpakken;

– vergroten van de meldingsbereidheid.

Een kopie van deze scan treft u hierbij aan, waarbij de aanwezige problematiek duidelijk wordt omschreven.

Kunt u aangeven wat er de afgelopen jaren met deze speerpunten is gebeurd en hoe het kan dat na 6 jaar de problematiek nog steeds hetzelfde is en er niets veranderd lijkt te zijn?

 

  1. Wat is in de afgelopen jaren voor inzet geweest door organisaties als Tom in de Buurt, wijkcoach etc. Zijn er ooit meldingen binnengekomen over de problemen in deze wijk.

 

  1. Hoe vaak hebt u de afgelopen jaren overleg gepleegd met politie en Woonforte over de situatie in de Diamantstraat en omgeving?

 

  1. Nu de politie met eieren bekogeld is, krijgt de zaak meer aandacht, maar de mensen die er wonen vragen al heel lang om extra aandacht. Sommigen durven zelfs niet meer naar buiten zonder dat ze begeleid worden. Ook nu voelen bewoners zich niet veilig om hun verhaal te doen. Bent u bereid om in overleg met Woonforte en de politie op heel korte termijn tot een plan van aanpak voor de korte termijn te komen en vervolgens de problematiek op de lange termijn aan te pakken en de raad daarover te informeren. Wij zijn van mening dat deze wijk te lang aan haar lot is overgelaten, omdat andere zaken meer prioriteit kregen. De roep om camerabeveiliging snap ik, maar dat lost de onderliggende problemen niet op. Dat is slechts een cosmetische oplossing. Wij gaan er vanuit dat op dit moment handhaving de eerste prioriteit heeft, terwijl ook Woonforte haar verantwoording zal moeten nemen als het gaat om extra huismeesters etc.

 

  1. Graag horen wij ter gelegenheid van de eerste commissievergadering na de vakantie, dan wel de eerste raadsvergadering van de burgemeester de op dat moment genomen maatregelen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Ank de Groot-Slagter

Loze praatjes van raadslid Robert Blom van Nieuw Elan inzake de veiligheid Diamantstraat

Vanochtend verscheen er in het AD Groene Hart een artikel waarbij raadslid Robert Jan Blom van Nieuw Elan (de grootste partij van Alphen aan den Rijn ) de Diamantflat benoemt als het getto van Alphen aan den Rijn. Hij wil de gehele flat slopen. Kortom, hij wil niet handhaven, maar nette bewoners van de Diamantflat die keihard hun best willen doen voor hun flat de dupe laten worden van de fouten waar hij zelf verantwoordelijk voor is sinds 2014. Wat heeft Nieuw Elan gedaan om het veiligheidsniveau te verbeteren in dit gebied? Niets! Waar is nu die lokale daadkracht nu van NE???  De signalen zijn al jaren bekend. Zie de veiligheidsscan van september 2012 (bijlage). Tot nu toe dus geen enkele verbetering in deze wijk. Wat hebben de gebiedscoördinator, Tom in de Buurt, Woonforte, politie en gemeente de afgelopen jaren gedaan.

De aanleiding van Robert Blom om te reageren is dat agenten bekogeld worden met eieren. Dit is toch te gek voor woorden! De echte aanleiding is dat er persberichten zijn verschenen, o.a. na het werkbezoek van RijnGouweLokaal (Ank de Groot-Slagter en Jan de Groot) en dat de nette bewoners die wel in deze flat wonen geen gehoor vinden bij de politie, Tom in de buurt, Woonforte en met name de gemeente. Er zijn grote problemen:  o.a. intimidatie van bewoners, rotzooi in de portieken, vuil dat over de reling van balkons wordt gestort, drugshandel etc. Er wordt niet gehandhaafd. Op een vraag van Jan de Groot tijdens de behandeling van de jaarstukken van de politie of de gemeente de regie en de verantwoordelijkheid op zich wil nemen, werd geantwoord dat de verantwoordelijkheid bij alle partners ligt en dat de gemeente niet de intentie heeft om zelf de verantwoordelijkheid op zich te nemen. Andere partijen ondersteunden het college in deze beantwoording! Het is maar dat u dit als bewoner weet! In andere gemeenten gebeurt dit namelijk wel!

Kortom, loze praatjes van de Blom van Nieuw Elan!

RijnGouweLokaal heeft inmiddels schriftelijke vragen ingediend om te controleren wat de gemeente al die jaren heeft uitgevoerd. U als bewoner mag zelf het antwoord invullen.

Onze oplossing is op de korte termijn beginnen met: keihard handhaven door politie en gemeente, hoge boetes, extra inzet van politie en huismeesters door Woonforte, telefoonnummer om dag en nacht meldingen te kunnen doen van overlast en op de langere termijn het rapport uit 2012 eindelijk goed gaan uitvoeren.

 

Vragen over nieuwbouw Rode Dorp door Woonforte

Foto uit 1981 van de Grijpensteinstraat (Archief Oud Alphen van Jan P.de de Groot)

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 22 oktober 2017

Het College van Burgemeester en Wethouders

Geacht College,

Onze fractie heeft diverse berichten gelezen en signalen ontvangen over de renovatie/nieuwbouw van een aantal huizen in het zgn. “Rode Dorp”. Wij hebben begrepen dat Woonforte de huurhuizen in het Rode Dorp wil afbreken en daarvoor in de plaats nieuwe huizen wil bouwen. Verder hebben wij begrepen dat door het nieuwe bestemmingsplan “Alphen Stad” vertraging zou kunnen ontstaan.

Wij hebben de volgende vragen:

  1. Wat is de huidige status van de plannen van Woonforte en wat is de reden van een eventuele vertraging door het nieuwe bestemmingsplan “Alphen Stad”?
  2. Wij begrijpen dat Woonforte de huizen in het Rode Dorp wil afbreken en nieuwe huizen terug wil zetten, omdat veel van deze huizen niet meer voldoen aan de eisen van de huidige tijd. Echter, in het Rode Dorp zijn niet alleen huurhuizen, maar is er eveneens sprake van koopwoningen, zelfs gemengd in dezelfde straat. Hoe wordt omgegaan met de eigenaren van deze koopwoningen? De kans bestaat dat zij jarenlang in een bouwput terechtkomen, nu wij gehoord hebben dat de renovatie van de wijk wel 5 tot 7 jaar kan gaan duren. Kortom, hoe gaan de gemeente/Woonforte deze eigenaren betrekken bij de renovatie.
  3. Hoe gaat het aanzicht van de wijk er in de toekomst uitzien? Nu alleen de huurwoningen nieuw gebouwd worden en de koopwoningen niet, ontstaat er in een aantal straten wellicht een groot verschil in bouw. Woonforte is verantwoordelijk voor de huurhuizen, maar de gemeente en Woonforte hebben naar onze mening ook een verantwoordelijkheid naar de eigenaren van de koopwoningen.
  4. Komt hetzelfde aantal huizen terug?
  5. Wordt tegelijkertijd met de bouw van de nieuwe woningen ook de wijk heringericht als het gaat om bestrating, parkeergelegenheid, groen, speelgelegenheid;
  6. Is er ook contact geweest met de in deze wijk aanwezige speeltuinvereniging ? Gaat er voor deze speeltuin iets veranderen? Dat zelfde geldt overigens voor de in deze wijk aanwezige school.
  7. Wij gaan ervan uit dat u in het overleg met Woonforte ook over de nieuwe huurprijs van de woningen heeft gesproken. In het Rode Dorp is op dit moment sprake van relatief lage huurprijzen en de huizen moeten ook in de toekomst betaalbaar blijven voor mensen met lagere inkomens. Wat is hierover afgesproken?
  8. In de Jan Nieuwenhuijzenstraat bevindt zich in een gedenksteen. Gemetseld bij de bouw van deze straat. Wilt u ervoor zorgdragen dat deze gedenksteen weer in de straat wordt teruggeplaatst.
  9. Verder hebben wij vragen gekregen over de bouw van de scholengemeenschap aan de Tolstraat. Er zijn eigenaren van woningen die vrezen voor hun woning als daar geheid gaat worden. Daar zouden de oude huizen in die omgeving niet tegen bestand zijn. Kunt u daar ook iets meer over zeggen?

 

Met vriendelijke groet,

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

verzoek op grond van de Wet Openbaarheid Bestuur om de vaststellingsovereenkomst die met Sportspectrum is gesloten, openbaar te maken

VERZOEK WET OPENBAARHEID BESTUUR

 

Alphen aan den Rijn, 22 oktober 2017

 

Het college van B en W van de gemeente Alphen aan den Rijn

 

Geacht College,

 

Zoals tijdens de raadsvergadering van 21 september jl. al aangekondigd wensen RGL en SP inzage te krijgen in de met Sportspectrum gesloten vaststellingsovereenkomst. De behandelend wethouder heeft aangegeven dat de vaststellingsovereenkomst wel vertrouwelijk kan worden ingezien, maar dat is niet voldoende. Er is destijds veel discussie over Sportspectrum geweest en het getuigt van transparant bestuur  om in alle openbaarheid aan te geven hoe deze zaak is afgewikkeld en welke afspraken er zijn gemaakt. Raadsleden dienen ook hun controlerende functie te kunnen uitoefenen en zo nodig in de openbaarheid vragen kunnen stellen over de inhoud. Volgens de behandelend ambtenaar kan deze informatie niet gevraagd worden via de WOB op basis van artikel 10, lid 2 g, maar juist die verwijzing roept nog meer vragen op. Immers er staat dat het verstrekken van informatie achterwege blijft voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen onevenredige bevoordeling of benadeling van de bij de aangelegenheid betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel derden.

 

Daarom verzoek ik u mede namens Ronald Geurts van de SP nogmaals om op basis van de Wet Openbaarheid Bestuur openbaarmaking van de met Sportspectrum gesloten vaststellingsovereenkomst.

 

Met vriendelijke groet,

mede namens Ronald Geurts,

Ank de Groot-Slagter

Vragen over financiële bijdrage aan AZC

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 22 oktober 2017

Het College van Burgemeester en Wethouders

 

Geacht College,

 

Op 11 juli 2017 hebt u besloten een aanbevelingsbrief te verzenden naar de LEN (Ligue Européenne de Natation), de Europese Waterpolo Bond. U schrijft in uw besluit dat de formele steun van de lokale overheid is vereist. De gewenste support van de gemeente zou volgens uw besluit bestaan uit een formele supportbrief en een financiële bijdrage van 2 x

€ 30.000,00. Deze bijdragen zouden voor LEN het fundament en garantie zijn voor de organisatie. Volgens hetzelfde besluit moeten de begroting en de verdere financiële risico’s nog verder uitgewerkt worden, waardoor er op 11 juli 2017 nog onvoldoende informatie was om een besluit te nemen over de financiële bijdrage. Daarnaast zou er nog een concreet plan moeten komen hoe dit toernooi een bijdrage gaat leveren aan onze maatschappelijke effecten.

Inmiddels zijn we drie maanden verder en onze fractie heeft dan ook de volgende vragen:

 

  1. Is er inmiddels wel voldoende informatie om een besluit te nemen over de financiële bijdrage, zoals vermeld in het collegebesluit van 11 juli jl.

 

  1. Zo ja, wanneer bent u voornemens aan de raad een voorstel te doen deze subsidie ter beschikking te stellen, onder overlegging van alle daarbij behorende stukken, zodat blijkt waaraan de gemeentelijke bijdrage uitgegeven gaat worden. Wij gaan ervan uit dat de inkomsten (sponsorgelden, TV-gelden, toegangsgelden etc.) vermeld worden, alsmede de uitgaven (hotelkosten, representatiegelden, etc.
  1. Zo neen, wanneer denkt u het besluit te nemen?

 

  1. Hoe ver staat het met het concrete plan van aanpak. In uw collegevoorstel stelt u dat het kader het uitvoeringsplan herinrichting sociaal domein is en dat het evenement een bijdrage levert aan de volgende maatschappelijke effecten:

a. Kinderen tot 12 jaar hebben een gezonde leefstijl;

b. Jongeren van 12 tot 27 jaar hebben een gezonde leefstijl;

c. Talentontwikkeling draagt bij aan het terugdringen van “draaglast” en het

vergroten van het eigenvermogen om zelfstandig om te gaan met problemen;

d. Het ontwikkelen van vaardigheden en competenties draagt bij aan:

– aan het behouden en vinden van werk;

– het onderhouden en ontwikkelen van netwerken’

– het voorkomen of opheffen van eenzaamheid;

– het behouden van zingeving en versterken van weerbaarheid;

e.Vrijwilligers leveren een zinvolle bijdrage aan talentontwikkeling en ontwikkelen hiermee zichzelf en/of   anderen;

f. Het bevorderen van een gezonde leefstijl bij kwetsbare inwoners;

g. Inwoners kunnen optimaal meedoen in de samenleving.

Kunt u aangeven hoe deze financiële bijdrage aan het deelnemen van AZC aan de LEN Trophy – indien deze inderdaad verstrekt wordt – daadwerkelijk op bovenstaande punten een bijdrage levert aan het uitvoeringsplan herinrichting sociaal domein.

Met vriendelijke groet,

 

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

.