Vragen RijnGouweLokaal aan het gemeentebestuur inzake overlast Diamantstraat

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

 

Alphen aan den Rijn, 15 augustus 2018

 

Het College van Burgemeester en Wethouders

 

Geacht College,

 

Onze fractie heeft vragen naar aanleiding van de situatie in de Diamantstraat en omgeving.

 

Enige weken geleden heeft onze fractie met diverse bewoners in de Diamantstraat gesprekken gevoerd over de huidige situatie. Vernielingen, overlast, brandstichting, bedreiging bleken regelmatig voor te komen. De bewoners voelden zich op geen enkele manier gehoord door gemeente, politie of Woonforte. Wij waren verbijsterd door de verhalen die we daar hoorden.

Vervolgens zijn er in de lokale pers eveneens artikelen verschenen over de problematiek rond de Diamantstraat en zelf heb ik aangegeven dat het niet zo kan zijn dat daar een soort vrijstaat aan het ontstaan is.

 

RijnGouweLokaal heeft de volgende vragen.

 

  1. Verwijzend naar de wijkbeveilingsscan Zegersloot-Zuid uit 2012 heeft I&O Research een aantal speerpunten op het gebied van veiliheid en leefbaarheid geformuleerd voor dit gebied. Speerpunten zijn vastgesteld:

– sociale problematiek;

– aanpakken jeugdoverlast;

– sociale cohesie vergroten;

– verpaupering aanpakken;

– vergroten van de meldingsbereidheid.

Een kopie van deze scan treft u hierbij aan, waarbij de aanwezige problematiek duidelijk wordt omschreven.

Kunt u aangeven wat er de afgelopen jaren met deze speerpunten is gebeurd en hoe het kan dat na 6 jaar de problematiek nog steeds hetzelfde is en er niets veranderd lijkt te zijn?

 

  1. Wat is in de afgelopen jaren voor inzet geweest door organisaties als Tom in de Buurt, wijkcoach etc. Zijn er ooit meldingen binnengekomen over de problemen in deze wijk.

 

  1. Hoe vaak hebt u de afgelopen jaren overleg gepleegd met politie en Woonforte over de situatie in de Diamantstraat en omgeving?

 

  1. Nu de politie met eieren bekogeld is, krijgt de zaak meer aandacht, maar de mensen die er wonen vragen al heel lang om extra aandacht. Sommigen durven zelfs niet meer naar buiten zonder dat ze begeleid worden. Ook nu voelen bewoners zich niet veilig om hun verhaal te doen. Bent u bereid om in overleg met Woonforte en de politie op heel korte termijn tot een plan van aanpak voor de korte termijn te komen en vervolgens de problematiek op de lange termijn aan te pakken en de raad daarover te informeren. Wij zijn van mening dat deze wijk te lang aan haar lot is overgelaten, omdat andere zaken meer prioriteit kregen. De roep om camerabeveiliging snap ik, maar dat lost de onderliggende problemen niet op. Dat is slechts een cosmetische oplossing. Wij gaan er vanuit dat op dit moment handhaving de eerste prioriteit heeft, terwijl ook Woonforte haar verantwoording zal moeten nemen als het gaat om extra huismeesters etc.

 

  1. Graag horen wij ter gelegenheid van de eerste commissievergadering na de vakantie, dan wel de eerste raadsvergadering van de burgemeester de op dat moment genomen maatregelen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Ank de Groot-Slagter

Loze praatjes van raadslid Robert Blom van Nieuw Elan inzake de veiligheid Diamantstraat

Vanochtend verscheen er in het AD Groene Hart een artikel waarbij raadslid Robert Jan Blom van Nieuw Elan (de grootste partij van Alphen aan den Rijn ) de Diamantflat benoemt als het getto van Alphen aan den Rijn. Hij wil de gehele flat slopen. Kortom, hij wil niet handhaven, maar nette bewoners van de Diamantflat die keihard hun best willen doen voor hun flat de dupe laten worden van de fouten waar hij zelf verantwoordelijk voor is sinds 2014. Wat heeft Nieuw Elan gedaan om het veiligheidsniveau te verbeteren in dit gebied? Niets! Waar is nu die lokale daadkracht nu van NE???  De signalen zijn al jaren bekend. Zie de veiligheidsscan van september 2012 (bijlage). Tot nu toe dus geen enkele verbetering in deze wijk. Wat hebben de gebiedscoördinator, Tom in de Buurt, Woonforte, politie en gemeente de afgelopen jaren gedaan.

De aanleiding van Robert Blom om te reageren is dat agenten bekogeld worden met eieren. Dit is toch te gek voor woorden! De echte aanleiding is dat er persberichten zijn verschenen, o.a. na het werkbezoek van RijnGouweLokaal (Ank de Groot-Slagter en Jan de Groot) en dat de nette bewoners die wel in deze flat wonen geen gehoor vinden bij de politie, Tom in de buurt, Woonforte en met name de gemeente. Er zijn grote problemen:  o.a. intimidatie van bewoners, rotzooi in de portieken, vuil dat over de reling van balkons wordt gestort, drugshandel etc. Er wordt niet gehandhaafd. Op een vraag van Jan de Groot tijdens de behandeling van de jaarstukken van de politie of de gemeente de regie en de verantwoordelijkheid op zich wil nemen, werd geantwoord dat de verantwoordelijkheid bij alle partners ligt en dat de gemeente niet de intentie heeft om zelf de verantwoordelijkheid op zich te nemen. Andere partijen ondersteunden het college in deze beantwoording! Het is maar dat u dit als bewoner weet! In andere gemeenten gebeurt dit namelijk wel!

Kortom, loze praatjes van de Blom van Nieuw Elan!

RijnGouweLokaal heeft inmiddels schriftelijke vragen ingediend om te controleren wat de gemeente al die jaren heeft uitgevoerd. U als bewoner mag zelf het antwoord invullen.

Onze oplossing is op de korte termijn beginnen met: keihard handhaven door politie en gemeente, hoge boetes, extra inzet van politie en huismeesters door Woonforte, telefoonnummer om dag en nacht meldingen te kunnen doen van overlast en op de langere termijn het rapport uit 2012 eindelijk goed gaan uitvoeren.

 

Digitale problemen rondom gebruik parkeervergunning in Alphen aan den Rijn

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

Alphen aan den Rijn, 8 mei 2018

 

Het College van Burgemeester en Wethouders

Geacht College,

Onze fractie heeft vragen naar aanleiding van de nieuwe digitale parkeervergunningen.

Al eerder hebben wij aandacht gevraagd voor het feit dat niet iedereen even handig met de computer is, dan wel niet eens in het bezit is van een computer of geen DigiD heeft. De toenmalige wethouder heeft toegezegd na te gaan welke mogelijkheden er zijn voor mensen die op een andere manier willen betalen. Ook zou in de communicatie naar de bewoners gewezen worden op wellicht een andere mogelijkheid te betalen. Inmiddels heb ik de bijbehorende flyer gelezen en ik heb dan ook de volgende vragen:

 

  1. Hoe kunnen mensen een parkeervergunning dan wel een bezoekersvergunning aanvragen als zij niet digitaal vaardig zijn, dan wel niet over een computer beschikken? De website biedt geen oplossing en er wordt geen mogelijkheid geboden op een andere wijze te betalen.

 

  1. De uitleg voor de bezoekersvergunning is niet echt duidelijk en voor veel mensen zal het aan- en afmelden problemen met zich mee brengen, waardoor er wellicht teveel betaald gaat worden omdat men vergeet af te melden of een bekeuring krijgt omdat men vergeet aan te melden. Bent u bereid te zoeken naar een meer klantvriendelijke oplossing voor degenen die niet digitaal vaardig zijn?

 

  1. Bent u bereid om op de kortst mogelijke termijn bewoners die niet goed raad weten met deze nieuwe wijze van het verlengen van parkeervergunningen /bewoners-vergunningen een alternatief aan te bieden om alsnog aan de benodigde vergunning(en) te komen, bijvoorbeeld door dit schriftelijk te doen. Als mensen straks hun vergunning niet verlengd hebben, krijgen zij een boete en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Landelijk wordt er steeds o.a. door de Nationale Ombudsman gewaarschuwd voor het feit dat mensen buiten de boot vallen door de toenemende digitalisering en dat het belangrijk is dat er altijd een alternatief is.

 

  1. In de flyer wordt gesproken over de mantelzorgvergunning. Kunt u aangeven hoe en waar deze vergunning kan worden aangevraagd en wat de criteria zijn. Dat staat niet in de flyer en ook op de niet al te duidelijke website is het niet terug te vinden.

 

  1. Hoe zit het met vergunningen voor hulpverleners als medewerksters van de thuiszorg, huisartsen etc.

 

  1. Bent u bereid ervoor te zorgen dat inwoners die telefonisch/schriftelijk bij de gemeente aangeven niet in staat te zijn een vergunning aan te vragen en dit niet tijdelijk hebben geregeld voor 1 juni a.s. een eventuele boete kwijt te schelden.

 

Graag zie ik uw beantwoording op korte termijn tegemoet, aangezien er inmiddels de nodige

onrust is ontstaan en de nieuwe regeling al per 1 juni a.s. ingaat.

Met vriendelijke groet,

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

Ook uw mening laten horen? Wordt lid van RijnGouweLokaal!

 

Ank de Groot-Slagter, Lijsttrekker RijnGouweLokaal

Ik ben Ank de Groot-Slagter. Ik ben politiek actief sinds 1990 en zit sinds die tijd in de raad. Ik ben vanaf de start betrokken bij RijnGouweLokaal (voorheen Alphen Eén). Zes weken na mijn geboorte verhuisden mijn ouders weer terug naar Alphen aan den Rijn en ik heb Alphen zien groeien van een klein dorp tot een plaats met meer dan 100.000 inwoners. Ik werk in 2018 al 48 jaar op een advocatenkantoor, waarvan de laatste 36 jaar als faillissementsmedewerker.

Naast de politiek ben ik in het verleden betrokken geweest bij het kerkenwerk rond de Goede Herderkerk, iets wat ik met veel plezier heb gedaan. Na een tijdje rust wilde ik weer wat bestuurswerk gaan doen en toen kwam Alphia op mijn pad, de club waar zelfs mijn vader nog gevoetbald heeft. Voor mij als fanatieke voetbalfan een mooie gelegenheid om mijn passies voor voetbal en besturen te combineren. Inmiddels ben ik alweer vijf jaar voorzitter van deze mooie vereniging. Mijn aandachtspunten binnen de politiek zijn divers, van welzijn in de ruimste zin tot accommodatiebeleid, van sport tot gezondheidszorg, van sociale zaken en werkgelegenheid tot privacywetgeving, kortom alles wat de inwoners direct raakt! Daar heb ik mij altijd sterk voor gemaakt en dat wil ik ook de komende vier jaar blijven doen. Maar daar heb ik natuurlijk wel uw stem voor nodig!