Digitale problemen rondom gebruik parkeervergunning in Alphen aan den Rijn

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

Alphen aan den Rijn, 8 mei 2018

 

Het College van Burgemeester en Wethouders

Geacht College,

Onze fractie heeft vragen naar aanleiding van de nieuwe digitale parkeervergunningen.

Al eerder hebben wij aandacht gevraagd voor het feit dat niet iedereen even handig met de computer is, dan wel niet eens in het bezit is van een computer of geen DigiD heeft. De toenmalige wethouder heeft toegezegd na te gaan welke mogelijkheden er zijn voor mensen die op een andere manier willen betalen. Ook zou in de communicatie naar de bewoners gewezen worden op wellicht een andere mogelijkheid te betalen. Inmiddels heb ik de bijbehorende flyer gelezen en ik heb dan ook de volgende vragen:

 

  1. Hoe kunnen mensen een parkeervergunning dan wel een bezoekersvergunning aanvragen als zij niet digitaal vaardig zijn, dan wel niet over een computer beschikken? De website biedt geen oplossing en er wordt geen mogelijkheid geboden op een andere wijze te betalen.

 

  1. De uitleg voor de bezoekersvergunning is niet echt duidelijk en voor veel mensen zal het aan- en afmelden problemen met zich mee brengen, waardoor er wellicht teveel betaald gaat worden omdat men vergeet af te melden of een bekeuring krijgt omdat men vergeet aan te melden. Bent u bereid te zoeken naar een meer klantvriendelijke oplossing voor degenen die niet digitaal vaardig zijn?

 

  1. Bent u bereid om op de kortst mogelijke termijn bewoners die niet goed raad weten met deze nieuwe wijze van het verlengen van parkeervergunningen /bewoners-vergunningen een alternatief aan te bieden om alsnog aan de benodigde vergunning(en) te komen, bijvoorbeeld door dit schriftelijk te doen. Als mensen straks hun vergunning niet verlengd hebben, krijgen zij een boete en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Landelijk wordt er steeds o.a. door de Nationale Ombudsman gewaarschuwd voor het feit dat mensen buiten de boot vallen door de toenemende digitalisering en dat het belangrijk is dat er altijd een alternatief is.

 

  1. In de flyer wordt gesproken over de mantelzorgvergunning. Kunt u aangeven hoe en waar deze vergunning kan worden aangevraagd en wat de criteria zijn. Dat staat niet in de flyer en ook op de niet al te duidelijke website is het niet terug te vinden.

 

  1. Hoe zit het met vergunningen voor hulpverleners als medewerksters van de thuiszorg, huisartsen etc.

 

  1. Bent u bereid ervoor te zorgen dat inwoners die telefonisch/schriftelijk bij de gemeente aangeven niet in staat te zijn een vergunning aan te vragen en dit niet tijdelijk hebben geregeld voor 1 juni a.s. een eventuele boete kwijt te schelden.

 

Graag zie ik uw beantwoording op korte termijn tegemoet, aangezien er inmiddels de nodige

onrust is ontstaan en de nieuwe regeling al per 1 juni a.s. ingaat.

Met vriendelijke groet,

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

Ook uw mening laten horen? Wordt lid van RijnGouweLokaal!

 

Jongeren en ouderen zitten klem in Zwammerdam

Als jongere in Zwammerdam heb je er bijna niets te zoeken. Er komen nauwelijks huurhuizen vrij voor de jongeren rond de 25 jaar. Ze vluchten naar Bodegraven waar wel gebouwd wordt.

Gelukkig blijven ze wel lid van VVZ, Wilhelmina of Zat en Udi. De vraag is natuurlijk hoe lang want deze voorzieningen vinden ze deels ook in Bodegraven.

Je zult maar jaren in Zwammerdam wonen en er oud willen worden. Je kunt geen kant uit. Bejaarden oplossingen zijn er niet en dat aantal dat aan de Buitendorpstraat gebouwd werd was in feite veel te kostbaar.

Want als je nu rond de € 600 huur betaalt dan ga je voor minder meters niet € 120 per maand meer betalen.

Zie hier het probleem van Zwammerdam. Doordat de ouderen in veel te grote huizen blijven wonen komt de noodzakelijke doorstroming niet op gang.

Bij RijnGouweLokaal  staat er in het verkiezingsprogramma dat er gebouwd moet worden voor starters, koop max € 180.000 tot € 200.000 en sociale huur.

Voor ouderen zouden 3 tot 4 kamer appartementen tot € 710 huur moeten komen. En wellicht een klein aantal koop…

Dan komt de doorstroming op gang en blijven de Dammenaren in ons mooie dorp wonen.

 

Bram Strookman

RijnGouweLokaal, lijst 10 plaats 3

Werkbezoek Ank de Groot-Slagter en Jan de Groot aan het Rooie Dorp

Werkbezoek Ank de Groot-Slagter en Jan de Groot aan het Rooie Dorp

Namens RijnGouweLokaal hebben Ank de Groot-Slagter en Jan de Groot een werkbezoek gebracht aan het Rooie Dorp. De nieuwbouwplannen bieden hoop voor de toekomst. Wel zal de fractie van RijnGouweLokaal de plannen positief kritisch volgen waar het gaat om de hoogte van de huren ( huidige bewoners mogen wat ons betreft niet de dupe worden van de hoogte van de nieuwe huren) , het aantal parkeerplaatsen, groen in de wijk, de terugplaatsing van de gedenksteen, maar vooral het sociale en sfeervolle karakter van deze wijk.

Overigens, zowel lijsttrekker Ank de Groot-Slagter als Jan de Groot kennen de wijk goed. Beiden hebben mooie herinneringen liggen aan de Jan Nieuwenhuijzenstraat nr. 7 waar de familie J.Slagter heeft gewoond.

Vereniging natuurbehoud Groenpoort Hazerswoude/Boskoop heeft gelijk! RijnGouweLokaal ondersteunt deze petitie.

Nieuwsbrief

Aan de leden en belangstellenden van de vereniging natuurbehoud Groenpoort Hazerswoude/Boskoop

 

Even voor Kerstmis heeft u de laatste update van de vereniging ontvangen

 

We hebben niet stilgezeten en dus tijd voor een vervolg mail

 

Na de bizarre ontknoping van de gemeenteraadsvergadering van 14 december werd duidelijk dat de gemeenteraad een positief advies afgeeft voor de aanleg van de verlengde Bentwoudlaan. De argumentatie van de voorstanders getuigde van een oppervlakkige kennis van de regio , de rapportages over de effecten en het ontbreken van een afweging tussen leefbaarheid en recreatie enerzijds en de (vermeende) verbetering in de ontsluiting van Greenport anderzijds. In  Hazerswoude Dorp zijn “doorstromingsmaatregelen” voorgenomen, die niets verbeteren aan de splitsing van het Dorp. De ontsluiting van het scholeneiland  in de richting van Rijndijk wordt met een (steile) fietsbrug veiliger en de sportterreinen worden via een rotonde in de Gemeneweg ontsloten.

Maar ook een positieve toezegging van wethouder van Velzen. Er wordt onderzoek gedaan naar een tweede oeververbinding Boskoop .

Conclusie; nog genoeg werk  voor de vereniging Natuurbehoud Hazerswoude Boskoop richting provinciale staten van Zuid Holland

Op 17 januari  is door onze voorzitter Anton Rijkaart  ingesproken bij de commissie verkeer van Zuid-Holland. Ook de andere bestuursleden zaten op de tribune. 

Na afloop van deze vergadering is  een aantal groepen bij elkaar gaan zitten om  koppen bij elkaar te steken. Niet alleen onze vereniging ziet geen nut in de aanleg van de verlengde Bentwoudlaan. Ook andere verenigingen zien geen noodzaak.

Als je weet dat na aanleg van deze nieuwe weg er  een toename is van 30%  auto’s /24 uur  door Hazerswoude dorp, mag je verwachten dat er door de provincie een goed doordacht besluit genomen wordt. De indruk van de vele insprekers op 17 januari  was dat er te weinig kennis is bij de leden van de commissie Verkeer Zuid-Holland .

De groepen/verenigingen die bij elkaar gezeten hebben, komen nu met een petitie welke bijgevoegd is. Zij bieden die op 31 januari aan de voorzitter van Provinciale Staten

 

De petitie is bij dit bericht bijgevoegd

Dit is de laatste kans om op een democratische wijze “de N207 Z / verlengde Bentwoudlaan” tegen te houden.

Richting komende verkiezingen zullen wij middels een schrijven en artikelen laten weten welke partijen /personen voor de aanleg van de Verlengde Bentwoudlaan  waren en daarmee bewust voor gezorgd hebben dat wanneer de N207 Z/” Bentwoudlaan” er eenmaal is , er een toename komt van 30% meer verkeer in Hazerswoude Dorp. 

180124 Petitie Statenleden Statencommissie 

Eerste reactie van Jan de Groot van RijnGouweLokaal.

RijnGouweLokaal heeft al vaker aangegeven dat er een echte ontsluiting nodig is voor zowel Hazerswoude-Dorp als Boskoop.

  • Een echte ontsluiting voor Hazerswoude-Dorp: onze voorkeur blijft een tunnel als oplossing voor de verkeersproblematiek in de Dorpsstraat. Een westelijke rondweg is een tweede mogelijkheid. Boskoop heeft een tweede oeververbinding nodig, evenals een noordwestelijke ontsluiting naar het ITC-terrein. Deze twee oplossingen krijgen van RijnGouweLokaal voorrang op alle andere projecten in onze gemeente.

RijnGouweLokaal niet akkoord met bouwplannen rondom Scheepjeskerk

Bron: Studio Alphen

Geluidsfragment: reactie Ank de Groot-Slagter over bouwplannen rond Scheepjeskerk

 

MOTIE HUISHOUDELIJKE HULP TOELAGE

DEEL DIT BERICHT MET ZOVEEL MOGELIJK ALPHENAREN!!!!

Door: Ank de Groot-Slagter, Fractievoorzitter RijnGouweLokaal

MOTIE HUISHOUDELIJKE HULP TOELAGE

(vreemd aan de orde raadsvergadering 23-11-2017)

 

De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn, bijeen in vergadering op 23 november 2017

 

OVERWEGENDE

dat er zowel landelijk als plaatselijk de laatste jaren veel bezuinigd is op de Thuiszorg;

dat de HHT-regeling is ingezet door het Rijk in verband met de dreiging voor de werkgelegenheid door de landelijke bezuinigingen op de Thuiszorg, een en ander met een tijdelijk karakter en om ervoor te zorgen dat mensen door zelf extra hulp in te kopen het verlies aan hulp enigszins konden compenseren;

dat de bijdrage van het Rijk voor deze regeling per 31 december 2016 beëindigd is;

dat de gemeente Alphen aan den Rijn in 2017 de regeling nog een jaar zelf heeft door laten lopen, zodat de afloop van de regeling gelijk zou lopen met de start van de nieuwe contracten;

dat diverse gemeenten in Nederland ook voor de komende jaren de HHT-regeling in stand houden, immers de bezuinigingen op de thuiszorg zijn niet teruggedraaid;

dat volgens het college de uitgangspunten van de HHT-regeling echter niet strookten met het ingezette beleid, namelijk het zelfredzamer maken van onze inwoners;

dat het niet zo is – zoals door het college gesteld – dat de regeling alleen bestemd was voor mensen die meer wilden, maar dat veel mensen door de strenge indicering uren zijn kwijtgeraakt, te meer omdat het college als uitgangspunt “schoon en leefbaar” hanteerde, in plaats van indicering op uren;

dat “schoon en leefbaar” overigens een ruim begrip is en diverse gemeenten na gevoerde procedures zijn teruggefloten;

dat het afschaffen van de HHT-regeling grote gevolgen heeft voor cliënten die niet zonder huishoudelijke hulp kunnen en gebruik maken van deze regeling als aanvulling op hun indicatie;

dat de belangrijkste reden hiervoor is dat de indicatie ontoereikend is om het huishouden op orde te houden;

dat het college aangeeft dat de inwoners nu maar gebruik moeten maken van hun netwerk of een algemene voorziening;

dat in dat kader aangeboden wordt dat Tom in de Buurt tweemaal de week door vrijwilligers de was komt ophalen en dat die was vervolgens weer schoon en gestreken terug komt;

dat Tom in de Buurt daarover met een wasserij afspraken heeft gemaakt, maar dat de verdere uitwerking volstrekt onduidelijk is; daarnaast is het zo dat veel mensen hun was als privé zien en wel het laatste is wat ze door een ander willen laten doen;

dat overigens de thuiszorghulp nu ook al geen was- of strijkwerkzaamheden mag verrichten, dus dat het niet zo is dat dit in de plaats van de HHT-regeling komt;

dat het college aangeeft dat het om 400 mensen gaat, die tot en met het derde kwartaal van 2017 16.219 uren hebben afgenomen, derhalve ruim 21.000 uren per jaar;

dat de regeling voorziet in een behoefte en dat er nu ruim 21.000 uren op een of andere manier extra ingevuld dienen te worden, bijvoorbeeld door extra mantelzorg, hetgeen voor nog meer belasting van de vaak nu al (over)belaste mantelzorgers en familieleden kan leiden;

dat het college aangeeft dat er inmiddels minder gebruik van deze toeslag wordt gemaakt, hetgeen logisch is nu bijna niet is terug te vinden dat deze toeslag door de gemeente uitgekeerd wordt, noch op de website van de gemeente, noch op de website van Tom in de Buurt;

dat het college van mening is dat het afschaffen van de HHT-regeling geen verschraling is omdat de tarieven zijn verruimd om o.a. de C.A.O. VVT te volgen en om meer ruimte te geven aan de aanbieders om op een goede manier te signaleren en te verwijzen;

dat het college naar onze mening verplicht is de .C.A.O. te volgen en dat dit dus geen reden is om de HHT-regeling af te schaffen;

dat het meer ruimte geven aan de aanbieders om op een goede manier te signaleren en te verwijzen ook geen reden is de HHT-regeling af te schaffen, omdat signalering en verwijzing nu ook al gebeurt en als de mensen een indicering voor twee uur hebben, dit er geen tweeënhalf of drie worden in verband met signalering en verwijzing;

dat in bepaalde gemeenten in Nederland – die de HHT-regeling afschaffen – een hernieuwde indicering plaatsvindt, waarbij de HHT-uren worden meegenomen;

 

BESLUIT

–           De HHT-regeling voor 2018 in stand te houden;

–           De hieraan verbonden kosten voor het jaar 2018 te betalen uit de Algemene Reserve;

–           Het college opdracht te geven bij de behandeling van de Kadernota 2019 met een dekkingsvoorstel te komen, waarbij de HHT-regeling voor de jaren daarna ten laste van het Programma Sociaal Domein wordt gebracht;

En gaat over tot de orde van de dag.

 

RijnGouweLokaal

Ank de Groot-Slagter

DEZE MOTIE WORDT AANSTAANDE DONDERDAG IN DE RAAD BEHANDELD. U BENT WELKOM ALS INWONER OM DIT DEBAT TE VOLGEN.

Vragen Rijngouwelokaal inzake stoppen toelage huishoudelijke hulp

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 1 november 2017

Geacht College,

Onze fractie heeft kennis genomen van de uitslag Huishoudelijke Ondersteuning en afloop Huishoudelijke Hulp Toelage.

Wij zijn geschrokken van uw mededeling dat u stopt met de toelage huishoudelijke hulp.

U geeft aan dat de regeling rechtstreeks inging tegen uw beleid. Voorts geeft u aan dat de regeling veel is gebruikt (ongeveer 400 mensen) omdat niet iedereen een beroep wil doen op zijn of haar netwerk.

De middelen worden nu toegevoegd aan het budget huishoudelijke ondersteuning, zodat er beter rekening gehouden kan worden met de cao-lonen.

Wij hebben de volgende vragen:

Waarom hebt u gekozen voor het afschaffen van deze regeling, die voorziet in een grote behoefte van mensen die zorg nodig hebben?

Het gaat over 400 mensen, zo begrijp ik uit de brief aan de gemeenteraad. Over hoeveel uur gaat dat in totaal en over welk bedrag hebben wij het dan?

Waarom hebt u aan de raad geen voorstel gedaan de Huishoudelijke Hulp Toelage in stand te houden en daar budget voor vrij te maken?

Het geld moest gebruikt worden om te zorgen dat de aanbieders van huishoudelijk ondersteuning geen grote problemen zouden krijgen door de landelijke bezuinigingen. In uw brief aan de gemeenteraad geeft u aan dat de middelen voor Huishoudelijke Hulp Toelage zijn toegevoegd aan het budget Huishoudelijke Ondersteuning, zodat het mogelijk is rekening te houden met de cao-lonen in de thuiszorg. Bent u het met mij eens dat het budget sowieso voldoende moet zijn om rekening te houden met de cao-lonen in de thuiszorg? Men is toch immers verplicht via de cao uit te betalen?

U geeft in de brief aan de gemeenteraad aan dat u aan de Huishoudelijke Hulp Toelage hebt meegewerkt in verband met de werkgelegenheid in de thuiszorg. Kunt u aangeven hoe zich dat verhoudt met de verwijzing naar Tom in de Buurt en het feit dat deze organisatie vrijwilligers inschakelt om werkzaamheden te verrichten? Ik wijs bijvoorbeeld op de nieuwe was- en strijkservice. Een vrijwilliger van Tom in de Buurt komt tweemaal per week (op maandag en donderdag) de was ophalen. De was wordt gewassen en gestreken bij een wasserij. Vervolgens wordt de was weer teruggebracht. De vrijwilliger kost geen geld (alhoewel, Tom in de Buurt ontvangt veel subsidie, dus de vrijwilliger kost indirect wel geld), maar de wasserij zal dit zeker niet gratis doen. Kunt u aangeven welke afspraken hierover gemaakt zijn en hoeveel de inwoners hier zelf voor moeten betalen? Is het niet veel handiger dit soort zaken gewoon door de vaste medewerkster van de Thuiszorg te laten doen in plaats van vrijwilligers van Tom in de Buurt? Het lijkt er toch erg veel op dat betaald werk wordt vervangen door vrijwilligerswerk en dat straks mensen in de thuiszorg minder uren maken en vervangen worden door de vrijwilligers van Tom in de Buurt.

Zijn er overigens voldoende vrijwilligers om dit op te pakken?

Bent u het met ons eens dat hier sprake is van een aanzienlijke verschraling van de hulp, in feite gewoon een bezuiniging op de toch al uitgeklede thuiszorg?

Graag zou ik op korte termijn een antwoord van u ontvangen, zodat ik in ieder geval tijdens raadsvergadering van november a.s. een motie kan indienen om budget te blijven houden voor deze regeling.

Met vriendelijke groet,

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RGL

Vragen over nieuwbouw Rode Dorp door Woonforte

Foto uit 1981 van de Grijpensteinstraat (Archief Oud Alphen van Jan P.de de Groot)

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 22 oktober 2017

Het College van Burgemeester en Wethouders

Geacht College,

Onze fractie heeft diverse berichten gelezen en signalen ontvangen over de renovatie/nieuwbouw van een aantal huizen in het zgn. “Rode Dorp”. Wij hebben begrepen dat Woonforte de huurhuizen in het Rode Dorp wil afbreken en daarvoor in de plaats nieuwe huizen wil bouwen. Verder hebben wij begrepen dat door het nieuwe bestemmingsplan “Alphen Stad” vertraging zou kunnen ontstaan.

Wij hebben de volgende vragen:

  1. Wat is de huidige status van de plannen van Woonforte en wat is de reden van een eventuele vertraging door het nieuwe bestemmingsplan “Alphen Stad”?
  2. Wij begrijpen dat Woonforte de huizen in het Rode Dorp wil afbreken en nieuwe huizen terug wil zetten, omdat veel van deze huizen niet meer voldoen aan de eisen van de huidige tijd. Echter, in het Rode Dorp zijn niet alleen huurhuizen, maar is er eveneens sprake van koopwoningen, zelfs gemengd in dezelfde straat. Hoe wordt omgegaan met de eigenaren van deze koopwoningen? De kans bestaat dat zij jarenlang in een bouwput terechtkomen, nu wij gehoord hebben dat de renovatie van de wijk wel 5 tot 7 jaar kan gaan duren. Kortom, hoe gaan de gemeente/Woonforte deze eigenaren betrekken bij de renovatie.
  3. Hoe gaat het aanzicht van de wijk er in de toekomst uitzien? Nu alleen de huurwoningen nieuw gebouwd worden en de koopwoningen niet, ontstaat er in een aantal straten wellicht een groot verschil in bouw. Woonforte is verantwoordelijk voor de huurhuizen, maar de gemeente en Woonforte hebben naar onze mening ook een verantwoordelijkheid naar de eigenaren van de koopwoningen.
  4. Komt hetzelfde aantal huizen terug?
  5. Wordt tegelijkertijd met de bouw van de nieuwe woningen ook de wijk heringericht als het gaat om bestrating, parkeergelegenheid, groen, speelgelegenheid;
  6. Is er ook contact geweest met de in deze wijk aanwezige speeltuinvereniging ? Gaat er voor deze speeltuin iets veranderen? Dat zelfde geldt overigens voor de in deze wijk aanwezige school.
  7. Wij gaan ervan uit dat u in het overleg met Woonforte ook over de nieuwe huurprijs van de woningen heeft gesproken. In het Rode Dorp is op dit moment sprake van relatief lage huurprijzen en de huizen moeten ook in de toekomst betaalbaar blijven voor mensen met lagere inkomens. Wat is hierover afgesproken?
  8. In de Jan Nieuwenhuijzenstraat bevindt zich in een gedenksteen. Gemetseld bij de bouw van deze straat. Wilt u ervoor zorgdragen dat deze gedenksteen weer in de straat wordt teruggeplaatst.
  9. Verder hebben wij vragen gekregen over de bouw van de scholengemeenschap aan de Tolstraat. Er zijn eigenaren van woningen die vrezen voor hun woning als daar geheid gaat worden. Daar zouden de oude huizen in die omgeving niet tegen bestand zijn. Kunt u daar ook iets meer over zeggen?

 

Met vriendelijke groet,

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal