Digitale problemen rondom gebruik parkeervergunning in Alphen aan den Rijn

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

Alphen aan den Rijn, 8 mei 2018

 

Het College van Burgemeester en Wethouders

Geacht College,

Onze fractie heeft vragen naar aanleiding van de nieuwe digitale parkeervergunningen.

Al eerder hebben wij aandacht gevraagd voor het feit dat niet iedereen even handig met de computer is, dan wel niet eens in het bezit is van een computer of geen DigiD heeft. De toenmalige wethouder heeft toegezegd na te gaan welke mogelijkheden er zijn voor mensen die op een andere manier willen betalen. Ook zou in de communicatie naar de bewoners gewezen worden op wellicht een andere mogelijkheid te betalen. Inmiddels heb ik de bijbehorende flyer gelezen en ik heb dan ook de volgende vragen:

 

  1. Hoe kunnen mensen een parkeervergunning dan wel een bezoekersvergunning aanvragen als zij niet digitaal vaardig zijn, dan wel niet over een computer beschikken? De website biedt geen oplossing en er wordt geen mogelijkheid geboden op een andere wijze te betalen.

 

  1. De uitleg voor de bezoekersvergunning is niet echt duidelijk en voor veel mensen zal het aan- en afmelden problemen met zich mee brengen, waardoor er wellicht teveel betaald gaat worden omdat men vergeet af te melden of een bekeuring krijgt omdat men vergeet aan te melden. Bent u bereid te zoeken naar een meer klantvriendelijke oplossing voor degenen die niet digitaal vaardig zijn?

 

  1. Bent u bereid om op de kortst mogelijke termijn bewoners die niet goed raad weten met deze nieuwe wijze van het verlengen van parkeervergunningen /bewoners-vergunningen een alternatief aan te bieden om alsnog aan de benodigde vergunning(en) te komen, bijvoorbeeld door dit schriftelijk te doen. Als mensen straks hun vergunning niet verlengd hebben, krijgen zij een boete en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Landelijk wordt er steeds o.a. door de Nationale Ombudsman gewaarschuwd voor het feit dat mensen buiten de boot vallen door de toenemende digitalisering en dat het belangrijk is dat er altijd een alternatief is.

 

  1. In de flyer wordt gesproken over de mantelzorgvergunning. Kunt u aangeven hoe en waar deze vergunning kan worden aangevraagd en wat de criteria zijn. Dat staat niet in de flyer en ook op de niet al te duidelijke website is het niet terug te vinden.

 

  1. Hoe zit het met vergunningen voor hulpverleners als medewerksters van de thuiszorg, huisartsen etc.

 

  1. Bent u bereid ervoor te zorgen dat inwoners die telefonisch/schriftelijk bij de gemeente aangeven niet in staat te zijn een vergunning aan te vragen en dit niet tijdelijk hebben geregeld voor 1 juni a.s. een eventuele boete kwijt te schelden.

 

Graag zie ik uw beantwoording op korte termijn tegemoet, aangezien er inmiddels de nodige

onrust is ontstaan en de nieuwe regeling al per 1 juni a.s. ingaat.

Met vriendelijke groet,

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

Ook uw mening laten horen? Wordt lid van RijnGouweLokaal!

 

Vereniging natuurbehoud Groenpoort Hazerswoude/Boskoop heeft gelijk! RijnGouweLokaal ondersteunt deze petitie.

Nieuwsbrief

Aan de leden en belangstellenden van de vereniging natuurbehoud Groenpoort Hazerswoude/Boskoop

 

Even voor Kerstmis heeft u de laatste update van de vereniging ontvangen

 

We hebben niet stilgezeten en dus tijd voor een vervolg mail

 

Na de bizarre ontknoping van de gemeenteraadsvergadering van 14 december werd duidelijk dat de gemeenteraad een positief advies afgeeft voor de aanleg van de verlengde Bentwoudlaan. De argumentatie van de voorstanders getuigde van een oppervlakkige kennis van de regio , de rapportages over de effecten en het ontbreken van een afweging tussen leefbaarheid en recreatie enerzijds en de (vermeende) verbetering in de ontsluiting van Greenport anderzijds. In  Hazerswoude Dorp zijn “doorstromingsmaatregelen” voorgenomen, die niets verbeteren aan de splitsing van het Dorp. De ontsluiting van het scholeneiland  in de richting van Rijndijk wordt met een (steile) fietsbrug veiliger en de sportterreinen worden via een rotonde in de Gemeneweg ontsloten.

Maar ook een positieve toezegging van wethouder van Velzen. Er wordt onderzoek gedaan naar een tweede oeververbinding Boskoop .

Conclusie; nog genoeg werk  voor de vereniging Natuurbehoud Hazerswoude Boskoop richting provinciale staten van Zuid Holland

Op 17 januari  is door onze voorzitter Anton Rijkaart  ingesproken bij de commissie verkeer van Zuid-Holland. Ook de andere bestuursleden zaten op de tribune. 

Na afloop van deze vergadering is  een aantal groepen bij elkaar gaan zitten om  koppen bij elkaar te steken. Niet alleen onze vereniging ziet geen nut in de aanleg van de verlengde Bentwoudlaan. Ook andere verenigingen zien geen noodzaak.

Als je weet dat na aanleg van deze nieuwe weg er  een toename is van 30%  auto’s /24 uur  door Hazerswoude dorp, mag je verwachten dat er door de provincie een goed doordacht besluit genomen wordt. De indruk van de vele insprekers op 17 januari  was dat er te weinig kennis is bij de leden van de commissie Verkeer Zuid-Holland .

De groepen/verenigingen die bij elkaar gezeten hebben, komen nu met een petitie welke bijgevoegd is. Zij bieden die op 31 januari aan de voorzitter van Provinciale Staten

 

De petitie is bij dit bericht bijgevoegd

Dit is de laatste kans om op een democratische wijze “de N207 Z / verlengde Bentwoudlaan” tegen te houden.

Richting komende verkiezingen zullen wij middels een schrijven en artikelen laten weten welke partijen /personen voor de aanleg van de Verlengde Bentwoudlaan  waren en daarmee bewust voor gezorgd hebben dat wanneer de N207 Z/” Bentwoudlaan” er eenmaal is , er een toename komt van 30% meer verkeer in Hazerswoude Dorp. 

180124 Petitie Statenleden Statencommissie 

Eerste reactie van Jan de Groot van RijnGouweLokaal.

RijnGouweLokaal heeft al vaker aangegeven dat er een echte ontsluiting nodig is voor zowel Hazerswoude-Dorp als Boskoop.

  • Een echte ontsluiting voor Hazerswoude-Dorp: onze voorkeur blijft een tunnel als oplossing voor de verkeersproblematiek in de Dorpsstraat. Een westelijke rondweg is een tweede mogelijkheid. Boskoop heeft een tweede oeververbinding nodig, evenals een noordwestelijke ontsluiting naar het ITC-terrein. Deze twee oplossingen krijgen van RijnGouweLokaal voorrang op alle andere projecten in onze gemeente.

MOTIE HUISHOUDELIJKE HULP TOELAGE

DEEL DIT BERICHT MET ZOVEEL MOGELIJK ALPHENAREN!!!!

Door: Ank de Groot-Slagter, Fractievoorzitter RijnGouweLokaal

MOTIE HUISHOUDELIJKE HULP TOELAGE

(vreemd aan de orde raadsvergadering 23-11-2017)

 

De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn, bijeen in vergadering op 23 november 2017

 

OVERWEGENDE

dat er zowel landelijk als plaatselijk de laatste jaren veel bezuinigd is op de Thuiszorg;

dat de HHT-regeling is ingezet door het Rijk in verband met de dreiging voor de werkgelegenheid door de landelijke bezuinigingen op de Thuiszorg, een en ander met een tijdelijk karakter en om ervoor te zorgen dat mensen door zelf extra hulp in te kopen het verlies aan hulp enigszins konden compenseren;

dat de bijdrage van het Rijk voor deze regeling per 31 december 2016 beëindigd is;

dat de gemeente Alphen aan den Rijn in 2017 de regeling nog een jaar zelf heeft door laten lopen, zodat de afloop van de regeling gelijk zou lopen met de start van de nieuwe contracten;

dat diverse gemeenten in Nederland ook voor de komende jaren de HHT-regeling in stand houden, immers de bezuinigingen op de thuiszorg zijn niet teruggedraaid;

dat volgens het college de uitgangspunten van de HHT-regeling echter niet strookten met het ingezette beleid, namelijk het zelfredzamer maken van onze inwoners;

dat het niet zo is – zoals door het college gesteld – dat de regeling alleen bestemd was voor mensen die meer wilden, maar dat veel mensen door de strenge indicering uren zijn kwijtgeraakt, te meer omdat het college als uitgangspunt “schoon en leefbaar” hanteerde, in plaats van indicering op uren;

dat “schoon en leefbaar” overigens een ruim begrip is en diverse gemeenten na gevoerde procedures zijn teruggefloten;

dat het afschaffen van de HHT-regeling grote gevolgen heeft voor cliënten die niet zonder huishoudelijke hulp kunnen en gebruik maken van deze regeling als aanvulling op hun indicatie;

dat de belangrijkste reden hiervoor is dat de indicatie ontoereikend is om het huishouden op orde te houden;

dat het college aangeeft dat de inwoners nu maar gebruik moeten maken van hun netwerk of een algemene voorziening;

dat in dat kader aangeboden wordt dat Tom in de Buurt tweemaal de week door vrijwilligers de was komt ophalen en dat die was vervolgens weer schoon en gestreken terug komt;

dat Tom in de Buurt daarover met een wasserij afspraken heeft gemaakt, maar dat de verdere uitwerking volstrekt onduidelijk is; daarnaast is het zo dat veel mensen hun was als privé zien en wel het laatste is wat ze door een ander willen laten doen;

dat overigens de thuiszorghulp nu ook al geen was- of strijkwerkzaamheden mag verrichten, dus dat het niet zo is dat dit in de plaats van de HHT-regeling komt;

dat het college aangeeft dat het om 400 mensen gaat, die tot en met het derde kwartaal van 2017 16.219 uren hebben afgenomen, derhalve ruim 21.000 uren per jaar;

dat de regeling voorziet in een behoefte en dat er nu ruim 21.000 uren op een of andere manier extra ingevuld dienen te worden, bijvoorbeeld door extra mantelzorg, hetgeen voor nog meer belasting van de vaak nu al (over)belaste mantelzorgers en familieleden kan leiden;

dat het college aangeeft dat er inmiddels minder gebruik van deze toeslag wordt gemaakt, hetgeen logisch is nu bijna niet is terug te vinden dat deze toeslag door de gemeente uitgekeerd wordt, noch op de website van de gemeente, noch op de website van Tom in de Buurt;

dat het college van mening is dat het afschaffen van de HHT-regeling geen verschraling is omdat de tarieven zijn verruimd om o.a. de C.A.O. VVT te volgen en om meer ruimte te geven aan de aanbieders om op een goede manier te signaleren en te verwijzen;

dat het college naar onze mening verplicht is de .C.A.O. te volgen en dat dit dus geen reden is om de HHT-regeling af te schaffen;

dat het meer ruimte geven aan de aanbieders om op een goede manier te signaleren en te verwijzen ook geen reden is de HHT-regeling af te schaffen, omdat signalering en verwijzing nu ook al gebeurt en als de mensen een indicering voor twee uur hebben, dit er geen tweeënhalf of drie worden in verband met signalering en verwijzing;

dat in bepaalde gemeenten in Nederland – die de HHT-regeling afschaffen – een hernieuwde indicering plaatsvindt, waarbij de HHT-uren worden meegenomen;

 

BESLUIT

–           De HHT-regeling voor 2018 in stand te houden;

–           De hieraan verbonden kosten voor het jaar 2018 te betalen uit de Algemene Reserve;

–           Het college opdracht te geven bij de behandeling van de Kadernota 2019 met een dekkingsvoorstel te komen, waarbij de HHT-regeling voor de jaren daarna ten laste van het Programma Sociaal Domein wordt gebracht;

En gaat over tot de orde van de dag.

 

RijnGouweLokaal

Ank de Groot-Slagter

DEZE MOTIE WORDT AANSTAANDE DONDERDAG IN DE RAAD BEHANDELD. U BENT WELKOM ALS INWONER OM DIT DEBAT TE VOLGEN.

Vragen Rijngouwelokaal inzake stoppen toelage huishoudelijke hulp

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 1 november 2017

Geacht College,

Onze fractie heeft kennis genomen van de uitslag Huishoudelijke Ondersteuning en afloop Huishoudelijke Hulp Toelage.

Wij zijn geschrokken van uw mededeling dat u stopt met de toelage huishoudelijke hulp.

U geeft aan dat de regeling rechtstreeks inging tegen uw beleid. Voorts geeft u aan dat de regeling veel is gebruikt (ongeveer 400 mensen) omdat niet iedereen een beroep wil doen op zijn of haar netwerk.

De middelen worden nu toegevoegd aan het budget huishoudelijke ondersteuning, zodat er beter rekening gehouden kan worden met de cao-lonen.

Wij hebben de volgende vragen:

Waarom hebt u gekozen voor het afschaffen van deze regeling, die voorziet in een grote behoefte van mensen die zorg nodig hebben?

Het gaat over 400 mensen, zo begrijp ik uit de brief aan de gemeenteraad. Over hoeveel uur gaat dat in totaal en over welk bedrag hebben wij het dan?

Waarom hebt u aan de raad geen voorstel gedaan de Huishoudelijke Hulp Toelage in stand te houden en daar budget voor vrij te maken?

Het geld moest gebruikt worden om te zorgen dat de aanbieders van huishoudelijk ondersteuning geen grote problemen zouden krijgen door de landelijke bezuinigingen. In uw brief aan de gemeenteraad geeft u aan dat de middelen voor Huishoudelijke Hulp Toelage zijn toegevoegd aan het budget Huishoudelijke Ondersteuning, zodat het mogelijk is rekening te houden met de cao-lonen in de thuiszorg. Bent u het met mij eens dat het budget sowieso voldoende moet zijn om rekening te houden met de cao-lonen in de thuiszorg? Men is toch immers verplicht via de cao uit te betalen?

U geeft in de brief aan de gemeenteraad aan dat u aan de Huishoudelijke Hulp Toelage hebt meegewerkt in verband met de werkgelegenheid in de thuiszorg. Kunt u aangeven hoe zich dat verhoudt met de verwijzing naar Tom in de Buurt en het feit dat deze organisatie vrijwilligers inschakelt om werkzaamheden te verrichten? Ik wijs bijvoorbeeld op de nieuwe was- en strijkservice. Een vrijwilliger van Tom in de Buurt komt tweemaal per week (op maandag en donderdag) de was ophalen. De was wordt gewassen en gestreken bij een wasserij. Vervolgens wordt de was weer teruggebracht. De vrijwilliger kost geen geld (alhoewel, Tom in de Buurt ontvangt veel subsidie, dus de vrijwilliger kost indirect wel geld), maar de wasserij zal dit zeker niet gratis doen. Kunt u aangeven welke afspraken hierover gemaakt zijn en hoeveel de inwoners hier zelf voor moeten betalen? Is het niet veel handiger dit soort zaken gewoon door de vaste medewerkster van de Thuiszorg te laten doen in plaats van vrijwilligers van Tom in de Buurt? Het lijkt er toch erg veel op dat betaald werk wordt vervangen door vrijwilligerswerk en dat straks mensen in de thuiszorg minder uren maken en vervangen worden door de vrijwilligers van Tom in de Buurt.

Zijn er overigens voldoende vrijwilligers om dit op te pakken?

Bent u het met ons eens dat hier sprake is van een aanzienlijke verschraling van de hulp, in feite gewoon een bezuiniging op de toch al uitgeklede thuiszorg?

Graag zou ik op korte termijn een antwoord van u ontvangen, zodat ik in ieder geval tijdens raadsvergadering van november a.s. een motie kan indienen om budget te blijven houden voor deze regeling.

Met vriendelijke groet,

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RGL

Vragen over nieuwbouw Rode Dorp door Woonforte

Foto uit 1981 van de Grijpensteinstraat (Archief Oud Alphen van Jan P.de de Groot)

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 22 oktober 2017

Het College van Burgemeester en Wethouders

Geacht College,

Onze fractie heeft diverse berichten gelezen en signalen ontvangen over de renovatie/nieuwbouw van een aantal huizen in het zgn. “Rode Dorp”. Wij hebben begrepen dat Woonforte de huurhuizen in het Rode Dorp wil afbreken en daarvoor in de plaats nieuwe huizen wil bouwen. Verder hebben wij begrepen dat door het nieuwe bestemmingsplan “Alphen Stad” vertraging zou kunnen ontstaan.

Wij hebben de volgende vragen:

  1. Wat is de huidige status van de plannen van Woonforte en wat is de reden van een eventuele vertraging door het nieuwe bestemmingsplan “Alphen Stad”?
  2. Wij begrijpen dat Woonforte de huizen in het Rode Dorp wil afbreken en nieuwe huizen terug wil zetten, omdat veel van deze huizen niet meer voldoen aan de eisen van de huidige tijd. Echter, in het Rode Dorp zijn niet alleen huurhuizen, maar is er eveneens sprake van koopwoningen, zelfs gemengd in dezelfde straat. Hoe wordt omgegaan met de eigenaren van deze koopwoningen? De kans bestaat dat zij jarenlang in een bouwput terechtkomen, nu wij gehoord hebben dat de renovatie van de wijk wel 5 tot 7 jaar kan gaan duren. Kortom, hoe gaan de gemeente/Woonforte deze eigenaren betrekken bij de renovatie.
  3. Hoe gaat het aanzicht van de wijk er in de toekomst uitzien? Nu alleen de huurwoningen nieuw gebouwd worden en de koopwoningen niet, ontstaat er in een aantal straten wellicht een groot verschil in bouw. Woonforte is verantwoordelijk voor de huurhuizen, maar de gemeente en Woonforte hebben naar onze mening ook een verantwoordelijkheid naar de eigenaren van de koopwoningen.
  4. Komt hetzelfde aantal huizen terug?
  5. Wordt tegelijkertijd met de bouw van de nieuwe woningen ook de wijk heringericht als het gaat om bestrating, parkeergelegenheid, groen, speelgelegenheid;
  6. Is er ook contact geweest met de in deze wijk aanwezige speeltuinvereniging ? Gaat er voor deze speeltuin iets veranderen? Dat zelfde geldt overigens voor de in deze wijk aanwezige school.
  7. Wij gaan ervan uit dat u in het overleg met Woonforte ook over de nieuwe huurprijs van de woningen heeft gesproken. In het Rode Dorp is op dit moment sprake van relatief lage huurprijzen en de huizen moeten ook in de toekomst betaalbaar blijven voor mensen met lagere inkomens. Wat is hierover afgesproken?
  8. In de Jan Nieuwenhuijzenstraat bevindt zich in een gedenksteen. Gemetseld bij de bouw van deze straat. Wilt u ervoor zorgdragen dat deze gedenksteen weer in de straat wordt teruggeplaatst.
  9. Verder hebben wij vragen gekregen over de bouw van de scholengemeenschap aan de Tolstraat. Er zijn eigenaren van woningen die vrezen voor hun woning als daar geheid gaat worden. Daar zouden de oude huizen in die omgeving niet tegen bestand zijn. Kunt u daar ook iets meer over zeggen?

 

Met vriendelijke groet,

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

verzoek op grond van de Wet Openbaarheid Bestuur om de vaststellingsovereenkomst die met Sportspectrum is gesloten, openbaar te maken

VERZOEK WET OPENBAARHEID BESTUUR

 

Alphen aan den Rijn, 22 oktober 2017

 

Het college van B en W van de gemeente Alphen aan den Rijn

 

Geacht College,

 

Zoals tijdens de raadsvergadering van 21 september jl. al aangekondigd wensen RGL en SP inzage te krijgen in de met Sportspectrum gesloten vaststellingsovereenkomst. De behandelend wethouder heeft aangegeven dat de vaststellingsovereenkomst wel vertrouwelijk kan worden ingezien, maar dat is niet voldoende. Er is destijds veel discussie over Sportspectrum geweest en het getuigt van transparant bestuur  om in alle openbaarheid aan te geven hoe deze zaak is afgewikkeld en welke afspraken er zijn gemaakt. Raadsleden dienen ook hun controlerende functie te kunnen uitoefenen en zo nodig in de openbaarheid vragen kunnen stellen over de inhoud. Volgens de behandelend ambtenaar kan deze informatie niet gevraagd worden via de WOB op basis van artikel 10, lid 2 g, maar juist die verwijzing roept nog meer vragen op. Immers er staat dat het verstrekken van informatie achterwege blijft voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen onevenredige bevoordeling of benadeling van de bij de aangelegenheid betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel derden.

 

Daarom verzoek ik u mede namens Ronald Geurts van de SP nogmaals om op basis van de Wet Openbaarheid Bestuur openbaarmaking van de met Sportspectrum gesloten vaststellingsovereenkomst.

 

Met vriendelijke groet,

mede namens Ronald Geurts,

Ank de Groot-Slagter

Vragen over financiële bijdrage aan AZC

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Alphen aan den Rijn, 22 oktober 2017

Het College van Burgemeester en Wethouders

 

Geacht College,

 

Op 11 juli 2017 hebt u besloten een aanbevelingsbrief te verzenden naar de LEN (Ligue Européenne de Natation), de Europese Waterpolo Bond. U schrijft in uw besluit dat de formele steun van de lokale overheid is vereist. De gewenste support van de gemeente zou volgens uw besluit bestaan uit een formele supportbrief en een financiële bijdrage van 2 x

€ 30.000,00. Deze bijdragen zouden voor LEN het fundament en garantie zijn voor de organisatie. Volgens hetzelfde besluit moeten de begroting en de verdere financiële risico’s nog verder uitgewerkt worden, waardoor er op 11 juli 2017 nog onvoldoende informatie was om een besluit te nemen over de financiële bijdrage. Daarnaast zou er nog een concreet plan moeten komen hoe dit toernooi een bijdrage gaat leveren aan onze maatschappelijke effecten.

Inmiddels zijn we drie maanden verder en onze fractie heeft dan ook de volgende vragen:

 

  1. Is er inmiddels wel voldoende informatie om een besluit te nemen over de financiële bijdrage, zoals vermeld in het collegebesluit van 11 juli jl.

 

  1. Zo ja, wanneer bent u voornemens aan de raad een voorstel te doen deze subsidie ter beschikking te stellen, onder overlegging van alle daarbij behorende stukken, zodat blijkt waaraan de gemeentelijke bijdrage uitgegeven gaat worden. Wij gaan ervan uit dat de inkomsten (sponsorgelden, TV-gelden, toegangsgelden etc.) vermeld worden, alsmede de uitgaven (hotelkosten, representatiegelden, etc.
  1. Zo neen, wanneer denkt u het besluit te nemen?

 

  1. Hoe ver staat het met het concrete plan van aanpak. In uw collegevoorstel stelt u dat het kader het uitvoeringsplan herinrichting sociaal domein is en dat het evenement een bijdrage levert aan de volgende maatschappelijke effecten:

a. Kinderen tot 12 jaar hebben een gezonde leefstijl;

b. Jongeren van 12 tot 27 jaar hebben een gezonde leefstijl;

c. Talentontwikkeling draagt bij aan het terugdringen van “draaglast” en het

vergroten van het eigenvermogen om zelfstandig om te gaan met problemen;

d. Het ontwikkelen van vaardigheden en competenties draagt bij aan:

– aan het behouden en vinden van werk;

– het onderhouden en ontwikkelen van netwerken’

– het voorkomen of opheffen van eenzaamheid;

– het behouden van zingeving en versterken van weerbaarheid;

e.Vrijwilligers leveren een zinvolle bijdrage aan talentontwikkeling en ontwikkelen hiermee zichzelf en/of   anderen;

f. Het bevorderen van een gezonde leefstijl bij kwetsbare inwoners;

g. Inwoners kunnen optimaal meedoen in de samenleving.

Kunt u aangeven hoe deze financiële bijdrage aan het deelnemen van AZC aan de LEN Trophy – indien deze inderdaad verstrekt wordt – daadwerkelijk op bovenstaande punten een bijdrage levert aan het uitvoeringsplan herinrichting sociaal domein.

Met vriendelijke groet,

 

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

.

De echte oplossing om de verkeersproblematiek in Boskoop en Hazerswoude Dorp aan te pakken betekent keuzes maken!

Door: Jan C. de Groot

Grote woorden en veel praatjes lossen het verkeersinfarct in Hazerswoude Dorp en Boskoop niet op!

Rijngouwelokaal heeft in tegenstelling tot andere politieke partijen wel de daadwerkelijke oplossing voor u als inwoner van de gemeente Alphen aan den Rijn klaarliggen!

Bij de vorige verkiezingen in 2013 is u van alles beloofd door het CDA, VVD, D66, NE en CU. Massaal hebt u als inwoner van de kernen Hazerswoude en Boskoop gestemd op deze partijen die na 4 jaar samen te hebben geregeerd niets voor u als inwoner van deze kernen hebben betekend waar het gaat om een juiste politieke keuze te maken om de infrastructurele problemen op te lossen. Ja, nu vlak voor de verkiezingen is iedereen weer erg begaan met de inwoners van Hazerswoude Dorp en Boskoop.

U hebt wellicht spijt van uw politieke keuze en ik begrijp dat u als inwoner van Hazerswoude Dorp en Boskoop hierdoor het vertrouwen in de lokale politiek verliest. Anderzijds, misschien vond u destijds als inwoner de keuze van de naam voor onze nieuwe gemeente wellicht belangrijker dan uw eigen voorzieningen. In 2013 gaven wij van RijnGouweLokaal al duidelijk aan welke oplossingen er nodig zijn om problemen in uw kernen op te lossen. Als echte Alphenaar vind ik dat dat we juist moeten kijken naar problemen in de kleine kernen. Waarom? We zijn één gemeente en we moeten het met elkaar rooien. Daarnaast is het ook zo dat wij als inwoners moeten beseffen dat onze woonkern niet ophoudt bij een geografische lijn op Google Maps.

 

Geen keuzes durven maken

Al jaren zijn vele inwoners, organisaties, de gemeente en de provincie bezig om definitieve oplossingen te bedenken om het verkeersinfarct in de kernen Boskoop en Hazerswoude Dorp aan te pakken.  Vooral het ontbreken van een goede doorstroming van het verkeer in de Dorpsstraat is voor inwoners van Hazerswoude Dorp een doorn in het oog evenals de afwikkeling van het verkeer aan de Zijde in Boskoop.

Als geboren Alphenaar vind ik het vreemd dat politici uit de kernen zoals Robert Prins (VVD), Jos Ensink (CDA), Peter Bontekoe (LPB), Pieter Jan Morsink en Inge Prins (D66), Siem Bak (CU) en Peter Bakker (PvdA) op geen enkele manier in staat zijn geweest om de kernen waar zij zoveel van zeggen te houden, die infrastructurele oplossingen te bieden die nodig zijn om tot een duurzaam toekomstperspectief te komen voor deze kernen.

Natuurlijk heeft onze gemeente goede ontsluitingen nodig. Eerder heeft de politiek in Alphen heeft duidelijk aangegeven dat er pas sprake is van een Verlengde Bentwoudlaan als er een definitieve oplossing voor Hazerswoude Dorp ligt. Tot zover op hoofdlijnen het belangrijkste infrastructurele probleem van onze gemeente met op de tweede plaats goede ontsluitingen in Boskoop.

De N209 ( de Provincialeweg en de Gemeneweg ) loopt dus door de woonkern van Hazerswoude Dorp en het grootste knelpunt is hierbij de kruising met de Dorpsstraat. Met toenemend verkeer wordt het woongenot van de inwoners steeds slechter. Naast dit probleem speelt natuurlijk de slechte gesteldheid van de wegen in Boskoop een belangrijke rol. CDA en de VVD die jarenlang de dienst hebben uitgemaakt in Boskoop, hebben dit totaal verwaarloosd en daar plukken we nu de wrange vruchten van.

De oplossingen die RijnGouweLokaal al jarenlang voor ogen heeft,  zijn gebaseerd op de inbreng van vele burgers en organisaties die zich met hart en ziel hebben ingezet om hun woonkern weer leefbaar te maken.

De oplossingen en de financiële en politieke keuzes die gemaakt moeten worden.

Eerdergenoemde partijen paaien u weer met loze beloften. Wij van RijnGouweLokaal snappen dat u als inwoner van de voormalige gemeenten Rijnwoude en Boskoop geen enkel vertrouwen meer in de politiek heeft, maar er zijn partijen zoals RijnGouweLokaal die u wel degelijk serieus nemen en naar uw oplossingen hebben geluisterd.

Als eerste moet natuurlijk de provincie beseffen dat haar oplossingen van tafel moeten. Naast dit bestuurlijk feit moeten ALLE partijen die vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad gezamenlijk optrekken met de provincie en de inwoners van de gemeente om die oplossingen te bedenken waar echt draagvlak voor is. En durven we als totale Alphense politiek echt te kiezen voor toekomstgerichte oplossingen, dan is stap twee om bepaalde projecten die nu voor de kern Alphen van belang zijn in de ijskast te zetten. Er moeten namelijk keuzes gemaakt worden als het om het geld gaat.

De ontwikkeling van de Gnephoek met de daarbij behorende grote bypass moet dan wat ons betreft de eerst komende 20 jaar van tafel. Hetzelfde geldt voor de Verlengde Bentwoudlaan. De gemeente en de provincie gaan verder sparen om duurzame maatregelen te nemen en het bedrijfsleven gaat participeren. Ook het uitsmeren van eenmalige investeringen over een meerjarenbegroting behoort tot de mogelijkheden. Wellicht door de opbrengst van extra woningbouw in de kernen zijn ook miljoenen te verdienen om structurele maatregelen te nemen.

Masterplan Hazerswoude- Dorp

Logische maatregelen

Een tunnel blijft naar onze mening de beste en enige juiste oplossing om een duurzame oplossing te bieden aan de verkeersproblematiek. Als RijnGouweLokaal hebben wij altijd als standpunt ingenomen eerst onderzoek te doen of een tunnel mogelijk is en zo ja, bouwen en verdere infrastructurele projecten vooruit schuiven om de bouw van deze tunnel te financieren. Ook hebben wij aangegeven dat inwoners van Hazerswoude zich hierover mogen uitspreken.

Natuurlijk geeft de bouw van een tunnel impact op de omgeving van Hazerswoude, maar het zal de leefbaarheid aanzienlijk vergroten. Door middel van extra woningen en goede ontsluitingen kan het dorp vrolijk verder deze 21e  eeuw in. Bijkomende voordelen zijn o.a. dat het Groene Hart niet doorkruist wordt en dat bij de herinrichting van de Dorpsstraat goed gekeken kan worden naar de verkeersveiligheid met name fietsers van west naar oost (sportvelden en scholen).

Natuurlijk is een andere mogelijkheid een westelijke rondweg, maar dit doorkruist wel een groot groen gebied.  Tegelijkertijd zijn wij daarom hartstikke tegen de variant die is bedacht door Peter Bontekoe om door het Spookverlaat (zoekrichting in oplossing) een verbinding aan te leggen.

Het huidige voorstel met keerrotondes dat nu voorligt verschuift het verkeersinfarct alleen maar. Ook is het voorstel niet voldoende uitgewerkt waar het gaat om de aansluitingen. Natuurlijk kan je met dit voorstel een ei tekenen met ontsluitingen die nodig zijn om zo Hazerswoude Dorp te verlichten, het zgn. ei van Hazerswoude. Het blijft echter een lapmiddel.

In Boskoop is een tweede oeververbinding nodig en een verbinding tussen de Hoogeveenseweg en de Voorweg (ITC). Onderzoek in verkeersbewegingen zal moeten uitwijzen of deze oeververbinding ten noorden of ten zuiden van Boskoop moet komen.

De gemeente Alphen heeft veel geld  over gehad voor de aanleg van de Maximabrug. Dat is helaas niet meer terug te draaien. Maar als er toen al geld beschikbaar was voor een brug zonder enige meerwaarde, hoeveel geld kan er dan beschikbaar komen voor een tunnel met zoveel meerwaarde voor de Alphense inwoners in de kernen Hazerswoude-Dorp en Boskoop.We roepen het college en de provincie op serieus werk te maken van een onderzoek te naar de mogelijkheid van een tunnel en een tweede oeververbinding in Boskoop, met alle kosten. Er variëren nu allerlei verschillende bedragen en niemand weet het precies.  De provincie geeft zelfs aan dat de mogelijkheid tot aanleg van een tunnel nog niet buiten beeld is, maar dat wordt pas na 2030. Dat is veel te laat. RijnGouweLokaal vindt dat er keuzes gemaakt moeten worden. Als zelfs de provincie vindt dat deze maatregel het beste is, dan vind ik ook dat wij ons als raad er zich hard voor moeten maken. Voorstellen die nu voorliggen zijn lapmiddelen.

Aan u als inwoner weer de keus in maart 2018!

Als commissielid en kandidaat raadslid voor RijnGouweLokaal sta ik klaar om mij in de komende raadsperiode sterk te maken voor een definitieve oplossing van de verkeersproblematiek in Hazerswoude-Dorp en Boskoop die breed gedragen wordt door inwoners van deze beide kernen, zodat zij eindelijk beloond worden voor hun tomeloze inzet voor de oplossingen die zij  bedacht hebben. Politieke daadkracht richting provincie in plaats van politieke spelletjes in de gemeenteraad.

Stem daarom op Jan C. de Groot in maart 2018!