Digitale problemen rondom gebruik parkeervergunning in Alphen aan den Rijn

VRAGEN OP GROND VAN ARTIKEL 40 REGLEMENT VAN ORDE

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

Alphen aan den Rijn, 8 mei 2018

 

Het College van Burgemeester en Wethouders

Geacht College,

Onze fractie heeft vragen naar aanleiding van de nieuwe digitale parkeervergunningen.

Al eerder hebben wij aandacht gevraagd voor het feit dat niet iedereen even handig met de computer is, dan wel niet eens in het bezit is van een computer of geen DigiD heeft. De toenmalige wethouder heeft toegezegd na te gaan welke mogelijkheden er zijn voor mensen die op een andere manier willen betalen. Ook zou in de communicatie naar de bewoners gewezen worden op wellicht een andere mogelijkheid te betalen. Inmiddels heb ik de bijbehorende flyer gelezen en ik heb dan ook de volgende vragen:

 

  1. Hoe kunnen mensen een parkeervergunning dan wel een bezoekersvergunning aanvragen als zij niet digitaal vaardig zijn, dan wel niet over een computer beschikken? De website biedt geen oplossing en er wordt geen mogelijkheid geboden op een andere wijze te betalen.

 

  1. De uitleg voor de bezoekersvergunning is niet echt duidelijk en voor veel mensen zal het aan- en afmelden problemen met zich mee brengen, waardoor er wellicht teveel betaald gaat worden omdat men vergeet af te melden of een bekeuring krijgt omdat men vergeet aan te melden. Bent u bereid te zoeken naar een meer klantvriendelijke oplossing voor degenen die niet digitaal vaardig zijn?

 

  1. Bent u bereid om op de kortst mogelijke termijn bewoners die niet goed raad weten met deze nieuwe wijze van het verlengen van parkeervergunningen /bewoners-vergunningen een alternatief aan te bieden om alsnog aan de benodigde vergunning(en) te komen, bijvoorbeeld door dit schriftelijk te doen. Als mensen straks hun vergunning niet verlengd hebben, krijgen zij een boete en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Landelijk wordt er steeds o.a. door de Nationale Ombudsman gewaarschuwd voor het feit dat mensen buiten de boot vallen door de toenemende digitalisering en dat het belangrijk is dat er altijd een alternatief is.

 

  1. In de flyer wordt gesproken over de mantelzorgvergunning. Kunt u aangeven hoe en waar deze vergunning kan worden aangevraagd en wat de criteria zijn. Dat staat niet in de flyer en ook op de niet al te duidelijke website is het niet terug te vinden.

 

  1. Hoe zit het met vergunningen voor hulpverleners als medewerksters van de thuiszorg, huisartsen etc.

 

  1. Bent u bereid ervoor te zorgen dat inwoners die telefonisch/schriftelijk bij de gemeente aangeven niet in staat te zijn een vergunning aan te vragen en dit niet tijdelijk hebben geregeld voor 1 juni a.s. een eventuele boete kwijt te schelden.

 

Graag zie ik uw beantwoording op korte termijn tegemoet, aangezien er inmiddels de nodige

onrust is ontstaan en de nieuwe regeling al per 1 juni a.s. ingaat.

Met vriendelijke groet,

Ank de Groot-Slagter, fractievoorzitter RijnGouweLokaal

Ook uw mening laten horen? Wordt lid van RijnGouweLokaal!

 

1 antwoord
  1. C van Houtum zegt:

    Goed om te zien dat er vragen worden gesteld over deze wijzigingen. Wat mij opvalt, is dat de exorbitante prijsverhogingen niet worden genoemd. Naast flinke verhogingen van de prijs voor vergunningen van tweede en derde auto’s verhoogt de prijs voor de bezoekersvergunning met 2977,30% in één keer voor een derde van de dienstverlening ten opzichte van hiervoor. Ik heb hierover, evenals andere bewoners, een klacht ingediend bij de gemeente en hoop hier voor invoer nog wijzigingen in te zien.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *